Blog

Jak przygotować i zaplanować skuteczny email marketing w swojej firmie, aby uniknąć spamowania, wycofywania się z subskrypcji i cofania zgody na przetwarzanie danych? Zanim zaczniesz działać, przejrzyj i przemyśl poniższe sprawdzone wskazówki dotyczące email marketingu.

Masowe wysyłki to w dalszym ciągu podstawa email marketingu. Globalna liczba odbiorców poczty elektronicznej stale rośnie. Dla 83% klientów email to preferowany kanał komunikacji z ulubioną marką. Facebook pod tym względem pozostaje daleko w tyle (38%). Dotyczy to także młodych klientów – którzy chętniej korzystają z komunikacji mailowej nawet niż ze Snapchata.

Wszechobecność tego kanału komunikacji i popularność emailingów, newsletterów itp sprawia, że każda firma niezależnie od branży próbuje swoich sił w email marketingu, bo nie robić tego – po prostu się nie opłaca.

Skuteczny email marketing – zacznij od przygotowania bazy

Baza danych potencjalnych klientów musi być wcześniej przygotowana i zweryfikowana. Powinna zawierać tylko istniejące, działające adresy mailowe osób, do których chcesz dotrzeć i które się na to zgodziły. Jak o to zadbać?

Nie pozyskuj bazy z niepewnych źródeł.

Po prostu nie rób tego. Nie kupuj bazy także z żadnych zewnętrznych źródeł – adresy email to dane osobowe, a handel nimi jest zabroniony ustawowo.

Zapewnij mechanizm double opt-in.

Jeżeli budujesz listę emailingową i ktoś się na nią zapisze, wyślij mu wiadomość z prośbą o potwierdzenie. Może się to wydawać przesadą – w końcu raz się już zgodził – ale drastycznie zmniejsza ryzyko np. zapisania kogoś przez inną osobę lub przez automat.

Stosuj mechanizmy chroniące przed automatami.

Uważaj na automaty, których zadaniem jest zalewanie forów, list mailingowych, czy ankiet nieprzerwanym strumieniem wiadomości. Automaty oczywiście nic od Ciebie nie kupią, a mogą skutecznie zaśmiecić Twoją bazę. Mechanizmy w rodzaju CAPTCHA zabezpieczą Twoją bazę przed takimi sytuacjami.

Stosuj narzędzia do czyszczenia bazy.

Dotyczy to każdej budowanej przez Ciebie nowej bazy kontaktów. Większość systemów mailingowych zawiera mechanizmy oczyszczające i usuwające duplikaty, ale są też dostępne zewnętrzne narzędzia.

Skuteczny email marketing: segmentacja bazy

Następnym, równie ważnym krokiem jest segmentacja bazy email – dzięki niej Twoje wiadomości trafią dokładnie do tych osób, do których powinny i znacznie zwiększą szanse na skuteczną sprzedaż

Co się dzieje, jeśli tego nie zrobisz? Wyobraź sobie, że otrzymujesz e-mail i rzucasz okiem na temat – „Darmowy serwis rowerów!”. „Przecież nie mam roweru”- myślisz i zajmujesz się czymś innym. Za chwilę już nie pamiętasz, że otrzymałeś taką wiadomość, a email ląduje w koszu. Wszystko odbywa się błyskawicznie. Ktokolwiek wysłał e-maila, właśnie go zmarnował. A mógł sprawdzić, czy temat naprawy jednośladów będzie dla Ciebie atrakcyjny – współczesne narzędzia to umożliwiają. Nie przeprowadził segmentacji bazy, wysyłał wiadomości do wszystkich i na koniec akcji z całą pewnością nie będzie miał wysokiej konwersji.

Jak pogrupować swoich klientów?

Segmentacja bazy email to nic innego, jak podział Twoich klientów lub kontaktów na grupy według wybranych przez Ciebie kryteriów. Dzięki temu od razu wiesz, co daną grupę odbiorców interesuje i jakie wiadomości mają największą szansę na odzew.

Posegmentowana baza ma następujące niezbywalne zalety:

  • jest łatwiejsza w zarządzaniu, bo działasz na kilku mniejszych zbiorach danych, zamiast na jednym dużym. Możesz je dowolnie łączyć lub korzystać z nich pojedynczo.
  • jest podzielona według istotnych dla Ciebie kryteriów – odbiorcy są pogrupowani według zainteresowań, historii zakupów, miejsca zamieszkania, lub innych charakterystyk. Dzięki temu możesz dawać konkretnym grupom adekwatne oferty. 

Docieraj do swoich klientów

Grupując klientów według ustalonych przez Ciebie kryteriów, łatwiej do nich dotrzesz.

Jeżeli wiesz, co kupowali, możesz do nich trafić z kolejną wersją danego produktu, produktem podobnym lub dodatkiem do niego.

Segmentacja bazy email jest też niezbędna przy usługach wymagających okresowych odnowień – polisach ubezpieczeniowych, abonamentach, licencjach, ale też przy przeglądach gwarancyjnych czy badaniach.

Grupując klientów po datach przypomnień, trafisz do nich email marketingiem dokładnie w momencie, w którym zaczynają się zastanawiać nad zakupem. A Ty im w tym pomożesz: sprzedasz swój produkt komuś, kto go potrzebuje i będzie zadowolony, że oszczędził czas. 

Skuteczny email marketing: znaj swoich klientów

Skąd pozyskiwać dane do segmentacji? Jest kilka możliwości, ale najpierw zastanów się, jakich danych naprawdę potrzebujesz. Jeżeli sprzedajesz np. szkolenia z autoprezentacji, to czy potrzebny Ci jest adres zamieszkania potencjalnego kursanta? Potencjalni klienci niechętnie podają swoje dane – a im więcej informacji wymagasz, tym mniej chętnie się na to decydują. Natomiast z Twojej perspektywy, zaśmiecanie bazy danych niepotrzebnymi informacjami, z których być może kiedyś skorzystasz, to strata czasu, i przy ich zbieraniu, i przy próbie zarządzania nimi. Kiedy już ustalisz, jakie dane są Ci niezbędne, oto możliwości ich pozyskania:

Formularze i ankiety – służące na przykład do zapisania na newsletter. Pamiętaj, ludzie nie lubią udostępniać swoich danych, więc ogranicz liczbę rubryczek do niezbędnego minimum.

Analityka i badanie ruchu na Twojej stronie www – skarbnica wiedzy, o którą nikogo nie musisz prosić. Obserwując, w jakich godzinach potencjalny klient wchodzi do Twojego serwisu i jakie produkty go interesują, zdobywasz cenne informacje o jego preferencjach.

Historia kontaktów i zakupów – to źródło wiedzy bezpośrednio od klienta. Wiedząc, co kupował oraz uważnie analizując pełną komunikację z Twoją firmą, możesz określić wiele cech (np. grupę wiekową) istotnych dla dalszej sprzedaży lub obsługi. Często nawet niezobowiązująca rozmowa, np. przez telefon albo na imprezie (targach, konferencjach) potrafi dostarczyć cennych danych.

Big Data – analiza danych napływających z wszelkich możliwych źródeł: social media, fora internetowe, dane geolokalizacyjne itp. Żyła złota, wymagająca jednak odpowiedniego zaplecza do zbierania i przetwarzania takich ilości informacji.

Jak wykorzystać potencjał email marketingu?

Jeśli spełnisz wszystkie powyższe warunki, wraz ze swoim emailingiem stajesz do konkurencji z tymi, którzy robią to dobrze. Pamiętaj o tym, że na Twoje działania nie kończą się na przycisku „Wyślij”. Jeśli chcesz całkowicie wykorzystać potencjał swoich kampanii emailowych – skorzystaj z systemu, który pozwoli Ci wesprzeć się równolegle kampanią telefoniczną. Systemem, który może Ci pomóc jest dobry system call/contact center, który umożliwi Twojemu zespołowi pełne wykorzystanie bazy kontaktów i zamianę leadów w oportunicje za pomocą szybkiej i skutecznej kampanii telefonicznej.

Dziś same emailingi to za mało – warto z pozyskanym leadami utrzymać relację, nie tracić kontaktu, aby dać sobie szansę na sprzedaż. W systemie takim, jak Focus Contact Center, możesz monitorować kampanie, ustawiać przypomnienia  o kontakcie i dzięki temu nie tracić szansy na sprzedaż z oczu. Dlatego, jeśli chcesz intensywnie działać za pomocą email marketingu, nie możesz sobie pozwolić na zrezygnowanie z telefonu.

 


Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak system contact center może wesprzeć Twoje kampanie i poprawić sprzedaż? Pobierz nasz bezpłatny Ebook:

 

Pobierz Ebook

 

A może chcesz porozmawiać o tym, jak można zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie za pomocą systemu contact center? Chętnie doradzimy! Wypełnij poniższy formularz i porozmawiajmy!