Jak być dobrym sprzedawcą? Tylko nieliczni sprzedawcy osiągają fantastyczne efekty. Pozostali wykorzystują zaledwie część swoich możliwości. To nie przypadek – skuteczni sprzedawcy ciężko pracują na swoje wyniki. Oto kilka porad, które pomogą Ci osiągnąć sukces.
Spis treści
Po pierwsze: ucz się
Jeśli naprawdę chcesz odpowiedzieć sobie na pytanie, jak być dobrym sprzedawcą, zostań ekspertem w dziedzinie produktu, który sprzedajesz. Nie daj się przyłapać klientowi na niewiedzy. Bądź przygotowany do każdej rozmowy z klientem najlepiej, jak potrafisz. I chodzi tu nie tylko o wiedzę, ale również o pozytywne nastawienie.
Obserwuj tych, których podziwiasz, ucz się od nich postawy, sposobu mówienia, dobierania słów. Jeśli uczestniczysz w szkoleniach – zwracaj uwagę nie tylko na prowadzącego, ale także na innych handlowców. Zawsze znajdzie się coś, co możesz z sukcesem dołożyć do swojego warsztatu, chociaż by po to, żeby uniknąć błędów innych sprzedawców.
Poszerzaj swoją wiedzę z zakresu technik sprzedaży i wypróbuj je w praktyce, by móc korzystać z Twoim zdaniem najskuteczniejszych. Dowiedz się więcej o psychologii sprzedaży i sposobach wywierania wpływu. Korzystaj z tych narzędzi, z którymi czujesz się pewnie.
Po drugie: postaw sobie cele i dąż do ich realizacji
Zaplanuj i zapisz swoje cele, żeby móc do nich wracać i je weryfikować. Niech będą ambitne, ale zależne od Ciebie. Stawiaj przed sobą zadania i wyzwania i podejmuj się ich.
Myśl długoterminowo, żeby zadbać o realizację większych celów już teraz. I nie poddawaj się. To się opłaca!
Po trzecie: wierz w to, co robisz
Bo jeśli nie Ty, to kto ma uwierzyć? Dobry handlowiec wierzy w produkt, który sprzedaje, dlatego jest w stanie do niego przekonać klienta, pozostając w zgodzie ze sobą. Taki sprzedawca naprawdę pomaga klientowi najlepiej jak potrafi i dba o jego zadowolenie.
Jak być dobrym sprzedawcą? Odpowiedz sobie szczerze na pytania, które mógłby zadać Ci klient. Pamiętaj, że Twoja szczerość i autentyczność będzie lepiej postrzegana przez klienta niż naginanie rzeczywistości do idealnego obrazu produktu.
Po czwarte: korzystaj z pomocy
Jako sprzedawca ściśle współpracujesz z działem marketingu. Nie próbuj unikać tej relacji, wręcz pracuj nad tym, żeby była ona jak najlepsza. Dowiedz się, na czym dokładnie polega praca działu.
Rozmawiaj z kolegami o możliwościach poprawienia komunikacji o produkcie, zamiast narzekać na “za mało leadów” oraz że “leady są niskiej jakości”. To da szansę na prawdziwie owocną współpracę i poszerzenie wiedzy. Koledzy na pewno odwdzięczą się dobrymi materiałami, które pomogą Ci zwiększyć szanse na sprzedaż.
Po piąte: wesprzyj się technologią
Naucz się doskonale korzystać z systemów wspierających sprzedaż. Czyli CRMu, systemu Contact Center, czy aplikacji mobilnej do pracy zdalnej. Nie zostały one wdrożone po to, żeby Cię inwigilować i przeszkadzać Ci w pracy. Wręcz przeciwnie – korzystanie z nich pomoże Ci osiągnąć Twoje cele, o których mówiliśmy wcześniej. A to dlatego, że wymusza dyscyplinę, motywuje do działania i czyni Twoje cele widocznymi. Twoje sukcesy również.
Nowoczesne technologie sprawiają, że nie przegapisz żadnego kontaktu od klienta, nie zapomnisz o umówionym spotkaniu i łatwo będzie Ci wrócić do tematów, które zostały z jakichś przyczyn zamrożone. A to daje Ci większe szanse na skuteczną sprzedaż.
Po szóste: ucz się na błędach
Jak być dobrym sprzedawcą? Popełniać błędy. Błąd jest po pierwsze nauką, po drugie wskazówką dla Ciebie, żeby nie powtarzać danego zachowania. Warto analizować przyczyny swoich porażek i nauczyć się unikać zachowań, które do nich prowadzą. Tylko w ten sposób można naprawdę wyeliminować szkodliwe dla Ciebie nawyki i zastąpić je nowymi, które pomogą osiągnąć sukces.
Po siódme: bądź dobrym wyborem dla klienta
Dokonanie dobrego wyboru daje satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa. Na takich silnych podstawach budujemy zaufanie klienta, czyli najlepsze, co możemy uzyskać w relacji sprzedażowej. Klient, który ma do nas zaufanie, wraca do nas i pozostaje wiernym orędownikiem naszego produktu i firmy. Jeśli oczywiście nie zawiedziemy jego zaufania.
Dlatego warto pracować nad swoim warsztatem sprzedażowym i budować go codziennie krok po kroku. Wtedy mamy szansę znaleźć się wśród tych, którzy w kategoriach sprzedażowych latają najwyżej.