Skuteczny system do zarządzania sprzedażą zachęca do współpracy przedstawicieli handlowych i usprawnia wspólne działania. Korzystając z systemu zarządzania sprzedażą lub CRM, możesz podnieść jakość pracy zespołu, zautomatyzować niektóre żmudne zadania i osiągać wyznaczone cele sprzedażowe.

Co rozumiemy poprzez zarządzanie sprzedażą? Zarządzanie sprzedażą to proces koordynacji działań przedstawicieli handlowych, który prowadzi do wspólnych, wyznaczonych wcześniej celów. Cele te mogą się różnić w zależności od wielkości i sposobu funkcjonowania firmy, ale systemy do zarządzania sprzedażą najczęściej koncentrują się na wzroście i zyskach.

 Zgodnie z tą logiką, zarządzanie sprzedażą obejmuje tworzenie i wdrażanie strategii, które pomogą Twojemu zespołowi sprzedaży osiągnąć i przekroczyć docelowe przychody.

Co to jest system zarządzania sprzedażą?

System zarządzania sprzedażą lub CRM (czyli Customer Relationship Management – system zarządzania relacjami z klientami) to platforma, której mogą używać menedżerowie sprzedaży do śledzenia danych, ograniczania zadań administracyjnych i przypisywania potencjalnych klientów oraz sprzedawcy do rejestrowania codziennych działań i monitorowania celów. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest to, że na platformie są przechowywane informacje o kliencie, co pomaga usprawnić sprzedaż i współpracę marketingową.

Dostępnych jest wiele platform CRM. Skuteczny system zarządzania sprzedażą powinien pomóc Twojej firmie osiągnąć lub przekroczyć długoterminowe cele, szczególnie kiedy jest zintegrowany z systemem komunikacyjnym i pozwala na swobodne łączenie informacji o interakcjach z klientami z komunikacyjnym potencjałem sił sprzedaży.

Do czego jest potrzebny system zarządzania sprzedażą w Twojej firmie?

Po pierwsze: koordynacja działań w zespole

Systemy zarządzania sprzedażą, szczególnie połączone z systemem contact center koordynują pracę i komunikację działów w całej firmie. Wszyscy zaangażowani mają dostęp do istotnych informacji o klientach za pośrednictwem platformy i mogą komunikować się bezpośrednio z klientami lub korzystać z baz potencjalnych klientów. Eliminuje to konieczność odbywania wielu spotkań i promuje pracę w zespole.

Po drugie: oszczędność czasu

Korzystając z CRM, możesz uporządkować wszystkie dane klientów, aby były łatwo dostępne dla każdego członka zespołu i usprawnić proces sprzedaży. Dobra platforma pomoże w analizie danych, tworząc przejrzyste wykresy i raporty.

Po trzecie: automatyzacja i workflow

Dzięki pracy w systemie zespół sprzedaży będzie mógł ograniczyć dużo codziennych żmudnych zadań. Zamiast wprowadzać dane lub wysyłać kolejne maile, zespół sprzedaży może skupić się na sprzedaży, podczas gdy platforma zautomatyzuje te czynności.

Po czwarte: monitorowanie danych

Bez systemu menedżerowie mogą mieć trudności ze śledzeniem danych dotyczących sprzedaży. CRM zapewnia aktualne informacje o statusie każdego potencjalnego klienta, dzięki czemu menedżerowie i członkowie zespołu mogą nadawać priorytety swoim działaniom i poświęcić każdemu potencjalnemu klientowi uwagę w odpowiednim czasie.

Po piąte: optymalizacja procesów

System do zarządzania sprzedażą może pomóc zespołom sprzedażowym optymalizować procesy sprzedaży, tak by żaden potencjalny klient nie został pominięty i żeby żadna szansa sprzedażowa nie została przeoczona. 

Przegląd 6 systemów CRM, na które warto zwrócić uwagę:

Salesforce

Jeden z najpopularniejszych na świecie systemów CRM. Mottem Salesforce’a jest „Connect with customers in a whole new way” (Połącz się z klientami w zupełnie nowy sposób). 

Rozwiązania Salesforce to oczywiście nie tylko CRM, ale cały ekosystem innowacji, które pozwalają efektywnie prowadzić biznes i zarządzać relacjami z klientem zgodnie z najnowszymi trendami rynkowymi. Minimalistyczny interfejs, doskonale przedstawione analizy danych oraz szeroka możliwość integracji z innymi systemami biznesowymi to tylko niektóre zalety Salesforce’a.

Chcesz dowiedzieć się jak możesz rozszerzyć funkcjonalności Salesforce by zapewnić szybszą i bardziej efektywną komunikację z klientem bezpośrednio z CRM? Kliknij tutaj i sprawdź wtyczkę komunikacyjną CTI.

Hubspot

HubSpot to platforma kreująca pełne doświadczenie marketingowe wraz z systemem CRM. Oferta HubSpot obejmuje między innymi centrum marketingowe do zwiększania ruchu i konwersji oraz centrum sprzedaży automatyzujące zadania.

HubSpot to skomplikowane wielofunkcyjne oprogramowanie. Najczęściej korzystają z niego duże i średnie firmy, ale część narzędzi również sprawdza się w niewielkim biznesie – to szczególnie dotyczy właśnie systemu CRM. HubSpot pomaga śledzić wszystkie aspekty sprzedaży, od interakcji z klientami po szczegółowe raporty zysków. Zintegrowany z contact center pozwala na płynne komunikację połączoną z wiedzą z bazy klientów.

Microsoft Dynamics

Microsoft Dynamics czyli CRM stworzony przez software’owego giganta to także ogromna responsywna platforma, która umożliwia automatyzację procesów, ich analizy oraz pomaga w utrzymaniu wysokiej jakości obsługi klienta. 

System CRM Microsoft Dynamics pozwala zoptymalizować i połączyć sprzedaż, marketing i usługi poprzez:

  • synchronizację działań sprzedażowych i marketingowych,
  • zwiększanie skuteczności sprzedaży za pomocą monitorowania i workflow,
  • budowanie i utrzymanie  relacji z klientami.

Według Microsoft Dynamics połączenie obsługi klienta i sprzedaży ułatwia poznawanie i przewidywanie preferencji, a także ułatwia klientom interakcje z firmą.

SALESmanago

Salesmanago to przykład znakomitego rodzimego developmentu. To kompleksowe rozwiązanie chmurowe nowej generacji, służące w pierwszej kolejności do automatyzacji marketingu, wykorzystywane przez działy marketingu i sprzedaży w ponad 10 000 firm każdej wielkości. 

CRM SALESmanago pomaga działowi sprzedaży wykorzystywać dane o klientach w optymalny sposób, by dopasować komunikację do ich potrzeb na przestrzeni całego customer experience. Porządkuje decyzje związane z potencjalnymi i obecnymi klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego. Łatwa integracja z systemem komunikacyjnym zwiększa skuteczność działań obsługowo-sprzedażowych.

Pipedrive

Kompleksowy system CRM powstały w 2010 roku, stosowany dzisiaj przez niemal 100 000 firm na całym świecie. Powstał na bazie modelu sprzedaży opartej na działaniach. System pozwala na planowanie, kończenie i śledzenie działań zespołów sprzedaży. Inspiracją do stworzenie Pipedrive w obecnej formie była wizualizacja lejków sprzedaży, pozwalająca na dokładny monitoring stanu szansy sprzedaży. Twórcy CRM podkreślają, że jest to narzędzie tworzone przez sprzedawców dla sprzedawców.

Kilka głównych funkcji Pipedrive CRM:

  • lejek i szanse sprzedaży,
  • automatyzacja,
  • raportowanie,
  • możliwość śledzenia całej komunikacji.

Livespace

Livespace to także polski CRM, który zbiera doskonałe opinie nie tylko polskich użytkowników. Livespace CRM posiada gotowy do wdrożenia proces sprzedaży, który pomaga zwiększyć prawdopodobieństwo jej wygrania i usystematyzować działania handlowe. 

Livespace w rankingu Sellwise systemów CRM w chmurze dla małych i średnich przedsiębiorstw w 2019 roku zajął pierwsze miejsce jako narzędzie możliwe do skalowania wraz z rozwojem przedsiębiorstwa, łatwe w konfiguracji i użytkowaniu, ale również oferujące niezbędne funkcje związane z zarządzaniem informacjami o klientach, sprzedażą oraz zespołem.