W pierwszym wpisie o technikach zwiększających skuteczność windykacji opisaliśmy działania, które ułatwiają dodzwonienie się do dłużników bez tracenia czasu. Dziś – czas na kolejne nowoczesne technologie: SMS-y, maile oraz obsługa połączeń przychodzących od dłużników. Jak robić to najsprawniej?
Nowoczesna technologia w windykacji. Czy przyszedł już na nią czas w Twojej firmie? Poznaj pozostałe 4 techniki windykacji oparte na systemie wielokanałowej zautomatyzowanej komunikacji.
Technika 4 – SMS
Dłużnicy często nie chcą lub boją się odbierać telefony od windykatorów. Natomiast, gdy dostają SMS-a z realną propozycją spłaty, mogą ją spokojnie rozważyć i… przestać unikać rozmów. Ręczne „stukanie” SMS-a przez windykatora jest czasochłonne.
I tu z pomocą windykacji przychodzi nowoczesna technologia: lepiej wykorzystać gotowe, wcześniej wprowadzone do systemu, szablony SMS-ów. Kluczowe dane w SMS-ach będą automatycznie wypełniane przez system. Windykator tylko wybiera na liście nazwisko dłużnika (lub dłużników) i klika opcję wysłania SMS-a z danego szablonu. Oto przykład szablonu:
Dłużnik zobaczy na swoim telefonie SMS w następującej postaci:
Inny sposób wykorzystania SMS-ów w windykacji to wysyłka masowa. W systemie zostaje ustawione polecenie, aby automatycznie (już bez angażowania windykatora), na bazie szablonu, zostały wysłane SMS-y. Na przykład do wszystkich dłużników, którzy w ostatnim tygodniu nie odbierali połączeń telefonicznych. Windykator zajmuje się „ręcznie” tylko odpowiedziami na SMS-y. Wysyłka masowa pozwala też na odfiltrowanie numerów telefonów, które nie są odbierane. Jeśli system notuje, że SMS nie został przeczytany w ciągu 72 godzin, to znaczy, że nie ma sensu już telefonować na ten numer.
Technika 5 – Szablony e-maili
Analogicznie do szablonów SMS-ów, warto wykorzystywać w komunikacji z dłużnikami szablony e-maili. Powody są dwa. Po pierwsze szablony ogromnie przyspieszają pracę. Po drugie – chronią przed ryzykiem użycia przez mniej wprawnych windykatorów określeń, które będą niezgodne z prawem lub nie dość perswazyjne.
Technika 6 – Identyfikacja numeru telefonu
Co się dzieje w biurze windykacji, gdy dzwoni telefon od dłużnika? Najpierw gorączkowe ustalanie, z kim mamy do czynienia (o ile to nie jest ta firma, od której ściągamy czternaście milionów…). Następnie odnajdywanie jego danych, historii spłat i dotychczasowych ustaleń. I wreszcie – konkretna rozmowa z dłużnikiem. Taki proces jest czasochłonny i nie ułatwia rzetelnych negocjacji.
I tym razem z pomocą przyjdzie nowoczesna technologia w windykacji – dzięki identyfikacji numeru telefonu, na ekranie komputera windykatora pojawiają się automatycznie wszystkie informacje o dłużniku, od którego odebrał połączenie – już w chwili odebrania połączenia. Windykator nie traci czasu na ustalanie tożsamości dłużnika ani na wyszukiwanie jego danych. Od razu przystępuje do rozmowy opartej na faktach.
Technika 7 – Automatyczny kalendarz zadań
Windykacja, zwłaszcza przy wysokich zadłużeniach, to zwykle proces długotrwały i wymagający ciągłego monitoringu. Jak zorganizować jego sprawny przebieg bez konieczności stałego poświęcania mu uwagi? Z pomocą przychodzą tzw. klasyfikatory, czyli wyniki akcji i wytyczne dalszych działań, jakie każdy windykator odnotowuje na platformie komunikacyjnej po ostatnim kontakcie z dłużnikiem. Przykładowe klasyfikatory to „wysyłka maila z informacją o zadłużeniu za dwa tygodnie” czy „kontakt telefoniczny po miesiącu”. Gdy nadchodzi czas wysłania maila lub SMS-a czy wykonania telefonu, znowu ujawnia się magia nowoczesnej technologii w windykacji – platforma sama przypomina o zaplanowanym działaniu. To platforma „pamięta” o kolejnych akcjach i windykator nie musi stale sprawdzać kalendarza zadań.
Nowoczesna technologia w windykacji – podsumowanie
Na tym skończymy nasz dwuczęściowy artykuł o technikach i narzędziach do windykacji.
Jeżeli Twoja windykacja nie daje oczekiwanych rezultatów mimo coraz większych wysiłków – skontaktuj się z nami przez poniższy formularz, na pewno doradzimy i wspólnie dobierzemy odpowiednie rozwiązanie.