Młody w Polsce rynek fotowoltaiczny przeżywa boom – to, rzecz jasna, dla przedsiębiorców pozytywne zjawisko, zwłaszcza w czasach kryzysu związanego z pandemią Covid-19, który wiele branż przechodzi bardzo dotkliwie. Ale oczywiście, z szybkim rozwojem rynku wiążą się także rosnące biznesowe potrzeby przedsiębiorców oferujących rozwiązania fotowoltaiczne.

Ogromne zapotrzebowanie na energię odnawialną w 2020 roku w Polsce już nikogo nie zaskakuje. Firmy dostarczające rozwiązania fotowoltaiczne przeżywają skokowy rozwój.

Tak rozwój branża fotowoltaiczna zawdzięcza nie tylko rosnącemu zainteresowaniu alternatywnymi i ekologicznymi źródłami energii. 

W dużej części, zwłaszcza w ostatnim roku, branża rozwija się dynamicznie dzięki ulgom podatkowym dla konsumentów, dużym dotacjom od rządu i samorządów i korzystnemu systemowi rozliczeń, który pozwala na obniżenie wysokości rachunków dzięki nadwyżce wyprodukowanej energii.

W tym roku w branży fotowoltaicznej, między innymi dzięki wymienionym korzyściom dla klientów, uruchamiane jest dziennie około 4,44 MW nowych mocy i są to głównie małe instalacje fotowoltaiczne u osób prywatnych. Warto nadmienić, że te uruchomienia odbywają się pomimo niesprzyjających warunków biznesowych i utrudnień spowodowanych przez pandemię. 

Beneficjentami wymienionych korzyści są konsumenci rozwiązań fotowoltaicznych, których przez ostatni rok przybyło w Polsce ponad 100 tysięcy i ta tendencja ma się w najbliższych latach utrzymywać.

Rosnące potrzeby przedsiębiorców branży fotowoltaicznej

To jasne zatem, że firmy dostarczające rozwiązania fotowoltaiczne mają duże potrzeby związane ze skalowalnością rozwiązań biznesowych. Zależy im na szybkim docieraniu do nowych klientów, skutecznej obsługa klienta, kontroli nad zespołami terenowymi sprzedażowymi, a także nad współpracownikami zewnętrznymi.

Skala tych potrzeb zmienia się w niezwykłym tempie – czołowe firmy fotowoltaiczne w Polsce przeżyły na przełomie 2019/2020 roku niekiedy ponad 10-krotny wzrost. Tak szybki wzrost wymaga doskonale działającej komunikacji biznesowej, która bierze pod uwagę rozszerzanie się zespołów sprzedażowych i obsługowych.

Wymaga również możliwości szybkiego docierania i obsługi nowych klientów, zanim zrobi to konkurencja, która na razie być może nie była najistotniejszym czynnikiem kształtującym działania marketingowe i sprzedażowe, ale przy tak szybkim rozwoju rynku, z całą pewnością się to zmieni.

Fotowoltaika: jak szybko dotrzeć do potencjalnych klientów?

Szybkie docieranie do nowego klienta ma konkretny wymiar – przeciętny klient i konsument rozwiązania to potencjalnie ok 30.000 zł wartości zamówienia. Zatem pozyskanie go nabiera zupełnie innego znaczenia dla zespołów handlowych i dla rozwoju firmy. To oczywiste zatem, że nie można tego pozostawić przypadkowi, bo strata jednego potencjalnego klienta to znaczący ubytek w zyskach.  

Przodujące na rynku firmy fotowoltaiczne umawiają się na kilkaset spotkań dziennie z potencjalnymi klientami. To pokazuje skalę zapotrzebowania na rozwiązania, ale przede wszystkim pokazuje, jak gigantyczny wysiłek musi podjąć dostawca rozwiązań, żeby wykorzystać czas rozwoju. 

Jak zmniejszyć ten wysiłek? Jak zaspokoić potrzeby związane z dużym zapotrzebowanie na rozwiązanie i dynamicznym rozwojem? 

Choć brzmi to trywialnie, odpowiedzią dla fotowoltaiki jest technologia. Czyli rozwiązania do wielokanałowej komunikacji biznesowej. I oprócz samej technologii – inteligentne zaplanowanie procesów sprzedażowo-obsługowych, które bierze pod uwagę wzrost zapotrzebowania, zwiększanie się zespołów, konieczność uzyskania wiedzy o funkcjonowaniu i powiązaniach między działaniami w firmie. 

Jakich można się spodziewać efektów?

Posłużmy się przykładem:

Główne cele biznesowe firmy:

  • dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów
  • optymalizacja wykorzystania terenowych zespołów roboczych
  • możliwość łatwego skalowania działań
  • wiedza o procesach sprzedażowych i pracy współpracowników zewnętrznych
  • możliwość jej wykorzystania do optymalizacji 

Przykładowe rozwiązania technologiczne:

  • na początek: infolinia serwisowa z możliwością podpięcia telefonów komórkowych
  • w dalszych krokach: oprogramowanie contact center przeznaczone do wielokanałowej komunikacji przychodzącej i wychodzącej z pełną możliwościa pobierania raportów o działaniach zespołów obsługowych, telemarketingowych i sprzedażowych i z szybką możliwością powiększenia liczby stanowisk
  • oprogramowanie rejestrujące i wspomagające obsługę zamówień i zgłoszeń do koordynacji pracy różnych zespołów i podmiotów
  • zespół funkcjonalności komunikacyjnych zwiększających docieralność telefoniczną do potencjalnych klientów w działaniach telemarketingowych, nawet w tak zwanych “zimnych” kampaniach
  • widget kontaktowy na stronie pozwalający zainteresowanemu klientowi na pozostawienie namiarów na siebie i błyskawiczny kontakt ze strony firmy – zwiększenie konwersji ze strony

Efekty:

  • Kontrola nad jakością i skutecznością działań zespołów sprzedażowych, obsługowych i telemarketingowych
  • Wzrost docieralności do potencjalnych klientów z różnych kanałów, szczególnie telefonicznego. Użycie rozwiązania automatycznego dialera w połączeniu z prezentacją lokalnym numerem telefonu może zwiększyć odbieralność nawet o 400%.
  • Doskonały przepływ informacji między zespołami, gromadzenie informacji o kliencie w jednym miejscu – brak zgubionych leadów i zwiększenie skuteczności działań
  • Przejrzyste rozliczanie zespołów i kontraktorów – wiedza na ten temat zgromadzona i dostępna w jednym miejscu wraz z raportami gotowymi do interpretacji i wykorzystania
  • Elastyczność i gotowość na dynamiczny rozwój

 

Liderzy wśród polskich dostawców rozwiązań fotowoltaicznych w obliczu dynamicznych zmian na rynku już podjęli strategiczną decyzję o wdrożeniach systemów, które usprawniają komunikację z klientem na różnych poziomach, by zadbać o skuteczność sprzedaży i jakość obsługi klienta, a także być przygotowanym na rozwój rynku. Z całą pewnością warto dotrzymać im kroku.