Wykorzystanie internetu do transmisji głosu to kluczowy wyróżnik call center VoIP. Umożliwia znaczące oszczędności i niezależność od lokalizacji. Co trzeba wiedzieć rozważając wdrożenie call center VoIP?

 Co oznacza VoIP?

Nazwa call center VoIP pochodzi od techniki Voice over Internet Protocol, czyli przesyłania dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych, popularnie przedstawiana także telefonia internetowa. Technologia VoIP był do niedawna synonimem rozwiązania oszczędnościowego – był znacznie tańszy w porównaniu z telefonią tradycyjną, ale słyszalność i niezawodność pozostawiały wiele do życzenia. Obecnie, przy wykorzystywaniu łączy internetowych nowej generacji, jakość głosu i niezawodność są na takim samym poziomie, jak w wypadku rozwiązań tradycyjnych.

 

Przetestuj za darmo aplikację dla call center >

Technologia VoIP – dla kogo będzie to najlepszy wybór?

Telefonia VoIP to narzędzie idealne dla firm stawiających na rozwój, które chcą rozbudować swoją infrastrukturę contact center, a tym samym poszerzają swoją działalność. Telefonia internetowa VoIP to nowoczesne rozwiązanie telekomunikacyjne, które jest skalowalne zgodnie z potrzebami  przedsiębiorstwa. Zapewnia firmie oszczędności rzędu 50 do 85% w stosunku do kosztów komunikacji telefonicznej przy tradycyjnej stacjonarnej centrali. Firma decydując się na wdrożenie VoIP oszczędza na zakupie, utrzymaniu i ewentualnej modernizacji fizycznej urządzeń oraz unika wysokich opłat telekomunikacyjnych. Za to wszystko odpowiedzialny będzie Dostawca VoIP.

Telefonia internetowa VoIP a tradycyjna – 5 różnic

Zastanawiasz się nad zmianą centrali telefonicznej na telefonie internetową? A może szukasz odpowiedniego rozwiązania telekomunikacyjnego dla Twojej firmy? Bez względu na motywację warto przeanalizować różnice między internetową telefonią VoIP, a tymi operującymi na telefonii tradycyjnej. W tym celu przygotowaliśmy zestawienie podstawowych różnic między tymi technologiami.

Jakie są dziś praktyczne różnice w korzystaniu z centrali telefonicznej voip i tradycyjnej?

 

1) infrastruktura i sprzęt

telefonia tradycyjnacall center VoIP
  • dedykowane łącza
  • karty telekomunikacyjne
  • dedykowane aparaty analogowe lub cyfrowe
  • urządzenia w firmie – centrala telefoniczna (PBX)
  • Internet szerokopasmowy
  • komputer
  • dedykowany aparat IP lub tylko aplikacja softphone na komputerze (dostępne bezpłatne wersje aplikacji)

 

2) liczba równoczesnych rozmów

telefonia tradycyjnacall center VoIP
Ściśle określona:

  • dla telefonii analogowej – 1 rozmowa na łącze
  • dla telefonii ISDN – 30 rozmów na łącze
Zależny od szerokości pasma internetowego oraz od ustaleń z dostawcą VoIP. Brak „twardych” ograniczeń związanych z infrastrukturą.

Bramka voip

 

3) operator telekomunikacyjny i jego zmiana

telefonia tradycyjnacall center VoIP
  • jeden operator, który jednocześnie jest dostawcą łącza
  • zmiana operatora wymaga zgody dotychczasowego na wykorzystywanie jego łącza lub konieczność tworzenia nowego łącza
  • dowolny operator lub operatorzy
  • zmiana operatora – natychmiastowa i bezproblemowa.

 

4) numeracja telefoniczna

telefonia tradycyjnacall center VoIP
Numeracja powiązana z lokalizacją geograficzną biura.Numeracja niezależna od lokalizacji biura.

 

5) koszty

telefonia tradycyjnaVoIP
  • abonament telefoniczny (zwykle umowa na okres kilkunastu miesięcy)
  • płatne połączenia i przekierowania między oddziałami firmy w różnych lokalizacjach
  • brak abonamentu
  • bezpłatne połączenia i przekierowania między oddziałami firmy w różnych lokalizacjach oraz w sieci dostawcy VoIP.

 

Czy warto zainwestować w telefonię VoIP

Telefonia internetowa VoIP to rozwiązanie odpowiednie zarówno dla dużych, jak i małych firm. Dla mniejszych przedsiębiorstw najważniejszą zaletą technologii VoIP w porównaniu z telefonią tradycyjną będą niższe koszty. VoIP pozwala kontrolować koszty połączeń telefonicznych w firmie poprzez okresowe limity kwotowe (dzienne, miesięczne, tygodniowe) lub ustalone na danego użytkownika. Dzięki temu zarządzanie kosztami połączeń stanie się niezwykle łatwe i efektywne. Dla wszystkich firm bardzo ważne będą: niezależność od operatora telekomunikacyjnego, niezależność numeracji od lokalizacji, nieograniczona liczba jednoczesnych rozmów oraz możliwość uruchomienia systemu w bardzo krótkim czasie. VoIP dla firm umożliwia także podpięcie do centrali wszystkich telefonów komórkowych swoich pracowników oraz wykorzystanie numerów telefonicznych od dowolnego dostawcy Sip-Trunk w Polsce lub numery zagraniczne. VoIP pozwala także zbierać dowolną ilość użytkowników w ramach grupy identyfikowanej wspólnym numerem (wewnętrznym lub miejskim) i sygnalizować im połączenie losowo, grupowo, liniowo lub karuzelowo.

Tradycyjna telefonia zaczyna zatem stopniowo ustępować miejsca rozwiązaniom jakie oferuje telefonia VoIP. Są one dużo tańsze (zwłaszcza przy rozmowach międzynarodowych) a jakość połączenia jest zazwyczaj lepsza.