Operatorzy VoIP umożliwiają połączenia z wykorzystaniem łącza internetowego. Bardzo dobrym rozwiązaniem wydaje się VoIP dla firm, który zapewnia tańsze połączenia krajowe i międzynarodowe. Połączenia VoIP umożliwiają więc znaczące oszczędności i niezależność od lokalizacji. Ale jak wybrać odpowiedniego operatora?
W porównaniu z „tradycyjną telefonią” największą zaletą VoIP jest to, że jest po prostu tańszy. Jak to się dzieje?
- Rozmowy przez Internet – czyli VoIP – między oddziałami firmy są darmowe. Różnica jest największa, jeżeli Twoja firma posiada biuro zagraniczne. Wtedy na kosztach rozmów międzynarodowych oszczędzisz najwięcej.
- Koszty początkowe – kiedyś VoIP kojarzył się z wysoką ceną, teraz ceny są niższe, przy czym wejście w system VoIP nie wymaga infrastruktury i ludzi do jej obsługi – wystarczy Internet i prosta konfiguracja.
Sprawdź też, czym dokładnie jest VoIP. Przeczytaj.
Czym jest telefonia VoIP?
Telefonia VoIP to korzystny wybór przede wszystkim dzięki niższym cenom połączeń, zwłaszcza międzynarodowych, dzięki czemu nie trzeba martwić się o roaming czy ukryte koszty. Natomiast ceny połączeń krajowych sięgają rzędu kilku groszy, natomiast rozmowy w zasięgu jednej sieci są zawsze darmowe.
Ponadto, korzystając z tej technologii, płaci się jedynie za wykonane rozmowy a nie dodatkowe usługi, tak jak w przypadku większości operatorów. Oznacza to, że operatorzy VoIP nie pobierają abonamentu, a klient płaci jedynie za połączenia. Co więcej, w przypadku usługi abonamentowej często mamy do czynienia z dodatkowymi funkcjonalnościami, które tak naprawdę nie są potrzebne do wykonywania połączeń czy też korzystania z internetu, a generują jedynie koszty.
Aby wykonywać połączenia poprzez VoIP, potrzebny jest jedynie dostępu do internetu. Tradycyjne łącza są zupełnie niepotrzebne, a przy zmianie firma zatrzymuje wszystkie dotychczasowe numery.
Dodatkowo numery telefonów nie są przypisane do danej lokalizacji, ale do firmy, czyli w przypadku zmiany siedziby, albo służbowego wyjazdu/przeniesienia siedziby za granicę numer zostaje zachowany i dostępny z miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. Można nawet zastosować przekierowanie z telefonu stacjonarnego na komórkowy, w przypadku dużej mobilności.
Po drugie, decydując się na VoIP, możesz jest wykupić nie tylko lokalne numery telefonu, ale także zagraniczne. Zwłaszcza w takiej sytuacji, gdy firma chce posługiwać się np. numerem brytyjskim, ponieważ ma klientów z Wielkiej Brytanii i chce, by widzieli brytyjski kierunkowy. Podobnie można zrobić z numerami z innego województwa. Jeśli firma ma ogólnopolski czy też ogólnoświatowy zasięg działania, dla różnych regionów i krajów może posiadać różne numery telefonów, dzięki którym klienci będą mieli również tańsze połączenia z firmą (dotyczy to szczególnie numerów zagranicznych).
Operatorzy VoIP. Jak wybrać?
W przypadku wyboru operatora VoIP dla firm, należy zwrócić uwagę na odpowiednie narzędzia do obsługi połączeń . Żeby VoIP dla firm działał prawidłowo najlepiej połączyć go z technologią, która umożliwia zarządzanie połączeniami, ustawianie kolejek czy grup użytkowników. Należy dokładnie rozważyć ofertę cenową oraz oszacować prawdopodobne koszty jakie wiążą się z zastosowaniem w firmie
Dodatkowo należy też zwrócić uwagę, jakie plany taryfowe proponują nam operatorzy VoIP, uwzględniając zwłaszcza koszty połączeń międzynarodowych, czy sposób szyfrowania wiadomości. Niekiedy operatorzy VoIP są w stanie zaoferować specjalne rabaty dla większych klientów, którzy np wykonują duże liczby połączeń, potrzebują wielu numerów, bądź też użytkowników. Gwarancją dobrej współpracy jest też odpowiednia obsługa i wsparcie. Nie zapominajmy też o sprawdzeniu opinii na temat dostawcy. Często najlepszym drogowskazem jest kwestia danej marki.
Podsumowanie
VoIP dla firm może być dobrą alternatywą dla tradycyjnej telefonii. Dla mniejszych przedsiębiorstw najważniejszą zaletą VoIP call center w porównaniu z telefonią tradycyjną będą niższe koszty. Niższe koszty dotyczą także tego, że nie trzeba utrzymywać i wspierać infrastruktury w firmie, bo ta zazwyczaj powinna być po stronie usługodawcy. Dla wszystkich firm bardzo ważne będą: niezależność od operatora telekomunikacyjnego, niezależność numeracji od lokalizacji, nieograniczona liczba jednoczesnych rozmów oraz możliwość uruchomienia systemu w bardzo krótkim czasie.
Tradycyjna telefonia zaczyna zatem stopniowo ustępować miejsca rozwiązaniom VoIP. Są one dużo tańsze (zwłaszcza przy rozmowach międzynarodowych) a jakość połączenia jest zazwyczaj lepsza.