Elastyczność, mobilność, skalowalność, a także zarządzanie systemem przez dostawcę usługi jest tym, czym najbardziej przekonuje do siebie chmura obliczeniowa. Niestety, wraz z rozwojem tej technologii i odchodzeniem od rozwiązań stacjonarnych, pojawiły się również obawy związane z zatrudnieniem w działach IT. Czy te obawy są uzasadnione?


Chmura górą

Niedawne badania przeprowadzone przez Gartnera mówią, że 19% firm w Stanach Zjednoczonych to użytkownicy usług w chmurze dla wszystkich lub większości produktów, 20% firm przeniosło natomiast usługę przechowywania danych na storage w chmurze. Wszystko wskazuje na to, że te liczby będą sukcesywnie wzrastać w kilku kolejnych latach. Z kolei Forrester Research szacuje w sektorze małych i średnich firm ok. 15% spadek zapotrzebowania na usługi “tradycyjne – nie cloud”. Przywołany już wcześniej Gartner mówi o nawet 40% w ciągu kilku najbliższych lat. Jeden z dyrektorów tej firmy badawczej, Bryan Britz, zajmujący się badaniem rynku cloud powiedział: Coraz szybciej wzrasta zainteresowanie chmurą i usługami w chmurze, co będzie powodowało kanibalizację wydatków na tradycyjny model usług IT w nadchodzących latach.

Prognozy a rzeczywistość

Jakie przełożenie będą miały te prognozy i komentarze na zatrudnienie w sektorze IT? Wszystko wskazuje na to, że nadchodzący rok będzie kolejnym pod znakiem technologii cloud computing. Ewolucja w kierunku rozwiązań dostarczanych w chmurze nie będzie oznaczała zmniejszenia zainteresowania usługami informatyków, choć z pewnością wpłynie na obraz rynku pracy specjalistów IT w 2013 r.

 Specjaliści w innym miejscu

Zmiany związane z postępującą rewolucją cloud computing przeniosą wiedzę i umiejętności specjalistów IT, z jednych firm i organizacji, do drugich. Przed administratorami systemów operacyjnych, baz danych, programistami stać będą otworem centra przetwarzania danych (Data Center) czy firmy produkujące oprogramowania. Wśród tej grupy coraz bardziej pożądani, szczególnie dla producentów software, będą informatycy z doświadczeniem w pracy w działach IT firm, m.in. z sektora MSP. Ich wiedza praktyczna, zdobyta z pozycji użytkownika systemu, będzie dodatkowym atutem, cennym przy pracy nad produktem.

Na brak zainteresowania pracodawców w 2013 r. nie będą narzekać analitycy, integratorzy ani managerowie IT rozumiejący technologię cloud computing. Ich umiejętności będą istotne dla firmowym działów IT do bardziej efektywnego wykorzystania usług świadczonych przez chmurowych dostawców. Porzucenie rozwiązań instalowanych lokalnie, np. serwerów Exchange, Active Directory czy lokalnych storage, na rzecz usług w chmurze, może spowodować zmiany wśród personelu administrującego daną infrastrukturą, ale nie wśród osób odpowiadających np. za Helpdesk. Inżynierowie wsparcia technicznego to grupa, która wzmocni swoją pozycję w firmowych działach IT.

Czy będzie rewolucja?

Zatrudnienia w działach IT nie czeka rewolucja – przed specjalistami IT nadal rozpościera się ocean zawodowych możliwości. Nadchodzący rok będzie rokiem wiedzy i umiejętności, bazujących na doświadczeniu z użytkowania chmurowych rozwiązań i rozumieniu tej technologii. Nawet jeśli w rzeczywistości zmiany będą wyraźniejsze od prognozowanych, należy raczej potraktować je jako impuls do postawy większej otwartości w planowaniu kariery zawodowej w branży IT.

Temat tendencji na rynku pracy w branży cloud computing na świecie został poruszony na blogu cloudtweaks.com, implikując o bardzo korzystnym wpływie chmury na generowanie nowych miejsc pracy. Infografika Cloud Computing’s Role In Job Creation prezentująca prognozy dla tego rynku w ujęciu globalnych dla wybranych krajów świata,  powstała na podstawie analiz IDC. Zgodnie z prognozami chmura w ciągu najbliższych 2 lat ma wygenerować na świecie 14 milionów nowych miejsc pracy.

blog_kto_sie_boi_zachmurz_TEKST

Czytaj więcej o trendach w zatrudnieniu na rynku cloud computing na webhosting.pl oraz na tech.pb.pl

🔥 Prezentacja Systemu Ticketowego i Workflow

Plan prezentacji:
✔️ Głowne problemy zarządzania zgłoszeniami od Klientów
✔️ Narzędzie do automatyzacji i procesowania obsługi zgłoszeń (ticketing, workflow)
✔️ Podstawowe KPI do monitoringu efektywności procesów
✔️ Case study wdrożenia systemu ticketowego w dziale BOK

📜 Systemy Ticketowe i Workflow Dla Firm
Managerowie BOK, działu Serwisu często borykają się z problemami kadrowymi, brakiem skutecznych narzędzi do monitoringu czasu i jakości wykonywanej pracy. Z pomocą przychodzi jednak technologia…

Zapisy na bezpłatną prezentację

System CRM + Contact Center + ServiceDesk w jednym?

Pobierz ofertę i umów się na prezentację systemu Focus Telecom:

Oprogramowanie dedykowane dla:

- zarządzaj wszystkimi kanałami komunikacji (tel, SMS, chat, email, messenger)

- gromadź dane o klientach w bazie rekordów CRM

- zarządzaj procesami obsługi klienta w module service cloud

- Właścicieli firm - działów BOK, Serwisu, Reklamacji

- działów eCommerce, Zamówień

- działów IT Helpdesk, ServiceDesk