W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce właściciele sklepów internetowych prześcigają się w poszukiwaniu nowych wskazówek, inspiracji do zmian czy rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na ich biznes. Jednym z przykładów takich działań są eksperymenty zmierzające do zwiększenia średniej wartości koszyka. Ta wartość jest często uważana za jeden z najważniejszych wskaźników kondycji sklepu. Warto postarać się, by była jak najwyższa, a drogą do osiągnięcia tego celu jest… próbowanie różnych dostępnych opcji.
Zwiększenie średniej wartości koszyka w sklepie internetowym – 10 wskazówek
Sposobów na zwiększenie średniej wartości koszyka w Twoim sklepie internetowym jest wiele. Poniżej opisujemy dziesięć z nich:
Darmowa wysyłka od określonej kwoty
Opłata za dostawę to jeden z najważniejszych czynników, jakie biorą pod uwagę Twoi klienci dokonując zakupu. Ustalenie optymalnej dla nich kwoty, która uprawnia do darmowej dostawy będzie bardzo motywujące do osiągnięcia tego pułapu. Nawet jeśli klient miał w planach zakup tylko kilku przedmiotów, zdecyduje się na zmianę zdania po to, by nie płacić za wysyłkę. Ta strategia wymaga jednak uprzedniej analizy. Warto zastanowić się czy darmowa dostawa stanowi wartość dodaną dla Twojej grupy docelowej.
źródło: https://www.eobuwie.com.pl/buty-adidas-superstar-j-fu7712-ftwwht-cblack-ftwwht.html
Inną kwestią, o której należy pamiętać jest takie ustawienie funkcjonalności sklepu internetowego, które wspierają zachęcanie klientów do większych zakupów. Warto ustawić powiadomienie, które da klientowi znać, że osiągnął wymaganą kwotę czy też informację, że do jej uzyskania brakuje mu już bardzo niewiele.
Sprzedaż w pakietach
Innym sposobem na zwiększenie średniego koszyka jest sprzedaż w zestawach czy pakietach. Kilka produktów powiązanych ze sobą zaoferuj w cenie niższej niż ta, którą zapłaciłby klient kupując produkty pojedynczo. W pakiecie mogą znaleźć się produkty popularne, połączenie produktów popularnych z tymi, które sprzedają się słabiej czy elementami starych kolekcji, których chcesz pozbyć się z magazynu przed kolejną dostawą.
źródło: https://czytam.pl/k,ks_847750,Pakiet:-Wiedzmin-Tomy-1-8-Andrzej-Sapkowski.html
Cross-selling i up-selling czyli oferuj więcej
Oferowanie produktów komplementarnych lub podobnych do oglądanego przez konsumenta obecnie to kolejny sposób na wyższą wartość koszyka. Cross-selling i up-selling polegają na proponowaniu klientom czegoś, co być może zachęci ich do większych zakupów. Może to być element, który będzie ułatwiał korzystanie z kupowanego przedmiotu albo na przykład droższa i lepsza wersja oglądanego gadżetu.
Propozycje dodatkowych produktów warto umieszczać zarówno na stronach produktowych:
źródło: https://mediamarkt.pl/rtv-i-telewizory/telewizor-samsung-qe75q77aat
jak i po przejściu do koszyka:
źródło: https://www.decathlon.pl/checkout/cart
Promocje ograniczone czasowo = zwiększenie średniej wartości koszyka
Nic nie motywuje do szybszych decyzji niż kończący się czas na ich podjęcie. Oferowanie klientom promocji ograniczonych czasowo może okazać się bardzo motywujące do skorzystania z nich. Nikt nie chce, by ominęły go najlepsze okazje. Przy wykorzystaniu tej strategii ważna jest właściwa analiza i dobór oferowanych produktów, a także odpowiednia promocja całej akcji.
Programy lojalnościowe
Zwiększenie średniego koszyka możemy osiągnąć także dzięki programom lojalnościowym. Przykładem jest gromadzenie punktów na koncie klienta za każdą wydaną w Twoim sklepie internetowym kwotę. W ten sposób klienci będą dodatkowo zmotywowani by kupić więcej, a co za tym idzie, zdobyć punkty i cenne nagrody. Ta strategia również wymaga dogłębnej analizy. Propozycje nagród muszą stanowić wartość dodaną dla klientów, ale być także dopasowane do Twojej strategii.
źródło: https://rabaty.generali.pl/oferty/zycie?msg=90#step08
Gratisy na podstawie wartości koszyka to droga do zwiększenia jego wartości
To strategia podobna do tej z punktu pierwszego. Jeśli zaproponujesz klientom jakiś wartościowy dla nich gratis za to, że wydali u Ciebie określoną kwotę, zmotywuje ich to do wydania właśnie takiej sumy. Pamiętaj jednak, że gratis powinien być dopasowany zwłaszcza do wydanej kwoty, a nie tylko do zakupionego produktu. O ile propozycja darmowej zakładki przy zakupie książki to dobry pomysł, o tyle dodatek w postaci kilku baterii do pada przy zakupie konsoli za wiele tysięcy nie będzie miał wystarczająco dużej mocy by wpłynąć na decyzje zakupowe klienta.
Rabaty na podstawie wartości zamówienia
Propozycje rabatów naliczanych na podstawie wartości koszyka to dobry sposób na prowadzenie z klientami gry, w której z chęcią wezmą udział. W końcu nikt z nas nie chce by ominęła go dobra okazja, a zmiana nawyków zakupowych motywowana chęcią oszczędności to popularne zjawisko. Najprostszym przykładem takiej strategii jest oferta 10% rabatu przy zakupie 2 produktów o określonej wartości czy 15% przy zakupie 3. Warto połączyć tę akcję z darmową wysyłką w momencie kiedy klient doda do koszyka produkty za określoną wcześniej sumę.
Wygodna dla klienta polityka zwrotów sprawi, że klient kupi więcej
Dla żadnego właściciela sklepu internetowego nie jest tajemnicą, że polityka zwrotów stanowi jedną z najważniejszych kwestii, o jakich myślą klienci przy robieniu zakupów online. Jeśli przyjęta w Twoim sklepie polityka utrudnia lub wręcz zniechęca klientów do zwracania zakupionych produktów, nie dziwi fakt, że wartość koszyka nie osiąga wysokiego poziomu. Dzisiejsi klienci oczekują, że w prosty i szybki sposób będą mogli zwrócić towar, a obsługa sklepu pomoże im w tym na każdym etapie tego procesu.
Wiele opcji finansowania zakupu
Umożliwienie klientom wyboru właśnie tej opcji, której najbardziej potrzebują to klucz do spełnienia ich oczekiwań, a także sukcesu w e-commerce. Jak wiemy, dzisiejszy klient jest świadomy dostępnych na rynku możliwości, a co za tym idzie, sięgnie wyłącznie po tę, która sprawdzi się dla niego najlepiej.
Dlatego właśnie nieodzownym jest oferowanie klientom wielu różnych opcji finansowania zakupów. Najpopularniejsze są raty 0%, ale coraz częściej wykorzystywane są także opcje PayPo umożliwiające zapłatę w późniejszym terminie czy
Do produktu dodaj… usługę
Po przeczytaniu powyższych wskazówek stało się jasne, że najlepszą strategią mającą na celu zwiększenie średniej wartości koszyka jest zachęcanie klientów, by brali udział w korzystnej dla nich akcji specjalnej. W ten sposób, zmotywowani do dodatkowych korzyści, sięgają po więcej niż jeden produkt, który mieli w planie kupić. Na tym opiera się kolejna strategia – połączenie produktu z usługą dodatkową. Może to być na przykład ubezpieczenie oferowane przy zakupie elektroniki. Tę strategię często wykorzystują sieci supermarketów, a oto przykład:
źródło: https://www.euro.com.pl/telefony-komorkowe/xiaomi-smartfon-redmi-9c-3-64-m-gray-xiaomi.bhtml
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie średniej wartości koszyka w e-commerce. Jak zawsze jednak, ich implementacja wymaga przemyślenia i stworzenia strategii dopasowanej do indywidualnych cech danego sklepu.