Co to jest technologia WebRTC, czy zastąpi VoIP, czy będzie konieczna zmiana urządzeń i aplikacji do komunikowania się przez internet? I jakie korzyści jej popularność przyniesie… Tobie.
Technologia WebRTC (Web Real-Time Communication – sieciowa komunikacja w czasie rzeczywistym) jest zbiorem protokołów i API umożliwiającym bezpośrednią komunikację użytkowników z poziomu przeglądarki internetowej – lub nawet bez niej (np. przez oparte na niej aplikacje mobilne czy oprogramowanie telefonów stacjonarnych).
Dzięki temu, do zastosowań takich jak wideokonferencje, czat, dzielenie pulpitu, czy przekazywanie plików, nie są potrzebne żadne dodatkowe wtyczki czy rozszerzenia. Są one zastępowane przez nowy standard wbudowany “fabrycznie” w przeglądarkę.
Prace standaryzujące technologię prowadzą World Wide Web Consortium (W3C), główna instytucja normalizacyjna sieci www, wraz z nieformalną, ale mającą ogromny wpływ na kształt Internetu grupą Internet Engineering Task Force.
WebRTC to projekt open source, rozpoczęty przez Google w 2011 roku, a obecnie wspierany też przez takich graczy jak Mozilla, Microsoft, czy Opera. Jest rozpowszechniany na podstawie bardzo liberalnej licencji BSD, co pozwala praktycznie każdemu tworzyć oparte na nim aplikacje użytkowe.
Jak działa technologia WebRTC?
Zasada działania polega na skupieniu w przeglądarce internetowej lub aplikacji standardowych API i protokołów komunikacyjnych.
Dzięki temu, użytkownicy mogą nawiązać między sobą połączenia bez potrzeby instalowania dodatkowych urządzeń, aplikacji i infrastruktury. Połączenie nawiązywane jest w czasie rzeczywistym i umożliwia przesyłanie dowolnych danych – głosu, obrazu wideo, czy plików.
Korzyści z technologii WebRTC
No właśnie – inicjatywa piękna, ale co oznacza dla Ciebie?
1) Z założenia skomunikujesz się z każdym, kto używa aplikacji czy przeglądarki o nią opartej.
Nie potrzebujesz wtyczek, nie musisz nic instalować. Żadnych kodeków, skryptów, ani rozszerzeń..
A aplikacji korzystających z WebRTC będzie coraz więcej, bo…
2) …oprogramowanie jest udostępniane na podstawie bardzo prostej licencji, zatem szybko się rozpowszechnia. I rozpowszechniać się będzie, ponieważ…
3) …za projektem stoją najwięksi gracze świata technologii. Tacy jak Google, Microsoft i Mozilla, którzy wiedzą, jak zadbać, by ich standard był powszechnie stosowany. A przy tym był bezpieczny i dziecinnie prosty w użyciu.
4) Dzięki temu, że kod źródłowy dostępny jest za darmo, każdy może zbudować swoją firmową aplikację komunikacyjną. To dodatkowo popularyzuje standard oraz umożliwia projektowanie aplikacji pod konkretne potrzeby.
Technologia WebRTC kontra VoIP
W internecie można znaleźć artykuły porównujące VoIP i WebRTC, w większości zapowiadające koniec VoIP i zastąpienie go nowym standardem.
Jest to podejście błędne z założenia, ponieważ są to różne kategorie pojęć.
VoIP to koncepcja – przesyłanie głosu przez internet – realizowana przy pomocy infrastruktury, protokołów i standardów. Natomiast technologia WebRTC – to standardowy zbiór narzędzi służących do komunikacji.
“Nie można do końca porównywać jednego z drugim. W uproszczeniu, WebRTC jest sposobem na transmisję strumienia danych np. audio czy wideo bezpośrednio z przeglądarki.”
„Natomiast VoIP to zbiór technologii, które umożliwiają realizację połączenia telefonicznego za pośrednictwem internetu. Możemy to bez problemu połączyć i wykorzystać WebRTC do realizacji VoIP.”
„Dzięki WebRTC mamy jeszcze większe możliwości jeżeli chodzi o VoIP, bo np. można przygotować aplikację-telefon, której nie musisz instalować i która będzie wbudowana w stronę internetową czy w panel WWW Twojej usługi. Wchodzisz na stronę, podłączasz słuchawki i mikrofon i już możesz rozmawiać z dowolnym numerem na świecie lub połączyć się z działem obsługi klienta.”
Zastosowanie technologii WebRTC
Z WebRTC korzysta nasz Webphone. Jest przykładem aplikacji stworzonej pod konkretne zadanie, czyli współpracę z wielokanałową platformą Focus Contact Center.
Dzięki Webphone’owi nie jest potrzebny zewnętrzny telefon, wystarczy, że pobierzesz darmową aplikację.
Webphone jest automatycznie skonfigurowany z Focus Contact Center – nie tracisz czasu na ustawienia aparatów. Po prostu wpinasz słuchawki do komputera, logujesz się w systemie i dzwonisz.