Pandemia koronawirusa miała (i wciąż ma) olbrzymi wpływ na kształt globalnego handlu. Rozwój nowoczesnych technologii, ograniczenia społeczne czy zmiany w postawach konsumentów to tylko wybrane z czynników, które także w tym roku będą kształtować sytuację na rynku. Właściciele sklepów (zarówno tych internetowych, jak i stacjonarnych), którzy zadają sobie pytanie „jak zwiększyć sprzedaż?”, powinni bacznie obserwować rynkowe trendy, a także wyciągać wnioski, by odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie trendy w sprzedaży będą dominować w 2022 roku i jak mogę je wykorzystać? Poniżej prezentujemy 5 najważniejszych z nich.
Big Data pomaga odkrywać ścieżkę zakupu klienta
Narzędzia analityczne wspomagają dzisiejsze biznesy na wielu frontach. Jednym z nich jest pozyskiwanie informacji przydatnych na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. Jakie etapy zawiera taka ścieżka?
Etap świadomości, podczas którego klienta zaczyna dostrzegać problemy lub symptomy problemów w codziennych funkcjonowaniu.
Etap rozważania dostępnych opcji, w trakcie którego konsument szuka rozwiązań zdiagnozowanego wcześniej problemu.
Etap decyzji czy inaczej zakupu, który w branży B2C charakteryzuje sfinalizowanie zakupu danego produktu czy usługi. (W branży B2B proces jest bardziej złożony, jako że osób decyzyjnych jest zazwyczaj kilka).
Jak big data może pomóc sprzedawcom na każdym z wymienionych etapów? Za jej pomocą mogą sobie odpowiedzieć na pytania takie jak:
- z jakimi wyzwaniami mierzą się klienci?
- gdzie faktycznie poszukują informacji?
- jak najskuteczniej zachęcić ich do zakupu w naszym sklepie?
Dzięki pozyskaniu tego rodzaju informacji możemy zaplanować strategiczne działania, które finalnie skłonią klienta do zakupu naszych produktów czy usług. Przykładem może być m.in. wykorzystanie platform, z których faktycznie korzysta nasza grupa docelowa oraz wybór najskuteczniejszych metod dotarcia do niej.
Zaciera się granica pomiędzy sprzedażą online i offline
Wydawałoby się, że tak niedawno podział na branżę sprzedaży online i offline był precyzyjnie określony, a granica pomiędzy oboma rodzajami sprzedaży była wyraźna. Dynamiczne zmiany zachodzące w ostatnim czasie na całym świecie drastycznie zmieniły ten stan. Dzisiaj, żeby pozyskać klientów firmy muszą postawić na połączenie obu sfer – wygodnych zakupów internetowych z najlepszymi doświadczeniami z zakupów stacjonarnych.
Jak mówi Mateusz Dałek, Retail & E-commerce Analytics Expert:
Przenikanie się sfer online i offline, tzw. omnichannel będzie standardem w najbliższych latach w handlu detalicznym. Wygoda zakupów przez Internet z doświadczeniem zakupu stacjonarnego będą nierozerwalnie ze sobą połączone.
Rozwiązaniem jest zatem omnichannel – dostępność produktów poprzez różne kanały zapewnia klientom możliwość ich nabycia niezależnie od sytuacji. Zgadzają się z tym eksperci, jak mówi Katarzyna Płonowska, Facility & Relationship Manager w Designer Outlet Warszawa:
Właściciele salonów sprzedaży powinni dążyć do sprzedaży typu omnichannel, aby przestać być zależnym od zmian w przestrzeni społecznej wywołanych na przykład pandemią.
Ważna jest jednak nie tylko sama obecność w wielu kanałach (tylko 13% MŚP prowadziło w roku 2021 sprzedaż internetową), ale także kreowane w nich wszystkich doświadczenia. Jak mówi Jakub Czerwiński, VP CEE Adyen:
Wirtualne doświadczenia zakupowe przyzwyczaiły nas do nieograniczonych możliwości (zakupu, zwrotu, wymiany i oczywiście szybkiej dostawy) –w miejscu zakupów „na żywo” oczekujemy więc tego samego, tj. szerokiego zakresu usług dodatkowych. Konsument kolejnego roku będzie wymagał doświadczeń. Z jednej strony tych, których nie znajdzie na ekranie smartfona, z drugiej – takich samych, jak oferuje mu świat i marki online.
Jak zwiększyć sprzedaż? Odpowiedzią jest tworzenie właściwych doświadczeń klienta
Sprzedawcy, którzy wykorzystają moc informacji zdobytej dzięki nowoczesnym rozwiązaniom analitycznym zdobędą solidne podstawy do stworzenia oczekiwanych doświadczeń klienta. Strategia działań zmierzająca do osiągnięcia tego celu powinna zawierać ustalenia dotyczące każdego punktu styku klienta z naszym produktem. Takich elementów jest naprawdę wiele. Poniżej przedstawiamy listę kilku z nich (e-commerce):
- optymalny proces nawigacji po stronie prezentującej oferowane produkty i usługi,
- dopracowana ścieżka zakupowa klienta,
- łatwy i szybki kontakt z profesjonalną obsługą klienta,
- dostęp do wielu, spójnych ze sobą jeśli chodzi o ofertę i przekaz, kanałów sprzedaży,
- zaawansowana personalizacja,
- błyskawiczna dostawa,
- możliwość odroczenia płatności,
- wirtualne przymierzalnie,
- i wiele innych.
pobierz przygotowany przez nas ebook.
Jak widzimy, wymagania dzisiejszych konsumentów rosną. Przy podejmowaniu decyzji o zakupie nie liczy się już wyłącznie cena, ale także to, czy cały proces jest wygodny i szybki.
Szybkie zakupy rosną na znaczeniu
Z roku na rok rośnie znaczenie wygodnych i szybkich zakupów, a co za tym idzie quick commerce (szybka sprzedaż) staje się coraz ważniejszym segmentem branży spożywczej i dóbr konsumpcyjnych. To właśnie branża spożywcza będzie napędzać ten wzrost – z analiz PwC wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat branża e-commerce będzie rosnąć o 30% rok do roku właśnie dzięki sprzedaży żywności. Jak przygotowują się do tego sprzedawcy?
Sprzedawcy detaliczni z branży quick commerce będą tworzyć lepsze aplikacje, rozszerzać opcje personalizacji, wprowadzać do asortymentu marki własne i zwiększać lojalność poprzez programy członkowskie – czytamy na portalu WH WIADOMOŚCI HANDLOWE.
Jak zwiększyć sprzedaż? Klienci stawiają nie tylko na zakupy szybkie, ale także w pełni bezpieczne.
Bezpieczeństwo zakupów online i offline
Obawy przed cyberprzestępstwami towarzyszą konsumentom już od dłuższego czasu, ale w dzisiejszej rzeczywistości spowodowanej pandemią, wyciek danych czy złośliwe oprogramowanie to nie jedyne, czego obawiają się kupujący. Ważnym trendem, który także w roku 2022 będzie wiódł prym w branży jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Świadomy rynkowych zagrożeń sprzedawca powinien zatem zadbać o środki ochrony swoich klientów – zarówno stosując się do rządowych zaleceń związanych z pandemią koronawirusa, jak i dbając o możliwość bezpiecznych zakupów, form płatności czy dostaw produktów.
Świadomy konsument kupuje inaczej
Dzisiejszy konsument to konsument świadomy, który zakupy robi w sposób przemyślany. Wykorzystuje dostępne informacje by dowiedzieć się jak najwięcej o danej marce, a także o tym, co reprezentuje sobą firma. Sprzedawcy powinni wziąć ten fakt pod uwagę i do swoich strategii działań włączyć monitoring informacji, które są o nich publikowane w sieci.
Rosnące znaczenie zmieniających się postaw konsumenckich obrazują wyniki badań – aż 39% badanych wskazuje, że działania oraz autentyczność marki są dla nich równie ważne, co cena. Niemal co trzeci Polak deklaruje, że za produkty oferowane przez firmę społecznie odpowiedzialną jest skłonny zapłacić więcej.
Firmy już dostrzegają konieczność zmian, jak mówi dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego:
Rozpoczynający się rok będzie obfitował w wiele inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorstwa, które aby dostosować swoje działania do coraz większych oczekiwań rynku, zwracać będą baczną uwagę na podejmowanie decyzji uwzględniających kwestie zrównoważonego rozwoju.
Sytuacja na rynku globalnego handlu gwałtownie się zmienia – warto pochylić się nad dominującymi trendami i zastanowić się nad tym, jak wykorzystać je na naszą korzyść by podnieść poziom sprzedaży.
Źródła:
Raport TOP 20 trendów w branży retail na sezon 2021/22, fonsly
Retail Report 2020, Adyen
Digital Economy and Society Index, Komisja Europejska
https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/trzy-najwazniejsze-trendy-w-sprzedazy-online-w-2022-roku