Formularz online na stronie www traktowany jest jak konieczność. Oczekujemy od niego, żeby był, a całą uwagę poświęcamy optymalizacji innych kanałów z klientem. Niesłusznie – formularz online może być kluczowym, konwertującym elementem komunikacji i generowania leadów, jeżeli zrozumiemy i wykorzystamy jego potencjał.

 

W poprzedniej części cyklu o formularzach online pokazaliśmy, jakie informacje najlepiej „zamknąć” za formularzem, aby jak najlepiej konwertował i generował leady wysokiej jakości.

 

Możesz się jednak zastanawiać, jakie funkcje systemowe będą Ci niezbędne dla maksymalnego wykorzystania potencjału formularza. Czy wystarczy najprostsze rozwiązanie, pozwalające go umieścić na stronie i o nim zapomnieć, a może przydałoby się coś więcej?

 

Oto funkcje, na które powinieneś zwrócić uwagę wybierając konwertujący formularz do umieszczenia na Twojej stronie.

 

Formularz online – na co zwracać uwagę

Wygląd formularza online

Możliwość zmiany wyglądu formularza i dostosowanie go do Twojej strony jest istotne nie tylko ze względu na estetykę. Według naszych danych, dostosowany formularz ma poziom wskaźnika lead generation wyższy o około 40%.

Formularz powinien umożliwiać Ci modyfikację wyglądu zarówno w podstawowym zakresie (np. kolor) jak i w zaawansowanym – przez wykorzystanie własnych CSS czy dodanie elementów graficznych, jak na przykład Twoje logo lub zdjęcie konsultanta biura obsługi.

 

Miejsce formularza online

Chcesz, żeby Twoja strona www się wyróżniała, miała przemyślany układ, jasny sposób prezentowania informacji. Aby taka spójna koncepcja się nie rozsypała, zwróć uwagę na możliwość umieszczenia formularza online tak, aby pasował do całości, w wybranym przez Ciebie miejscu. Nie tylko „na dole po lewej”, czy „na górze po prawej”, ale również bezpośrednio w treści prezentowanej na stronie.

 

Pola formularza online

Do zbierania różnych informacji i dla ułatwienia konwersji z formularza online, potrzebujesz różnego rodzaju pól – od najprostszych tekstowych, po pola wyboru, rozwijane listy, pola na dłuższy opis itp.

Pozwoli to urozmaicić formularz, oraz dopasować go do pozyskiwania dokładnie tych danych, na których Ci zależy.

 

Informacje zbierane przez formularz online

To, co wyświetla, oraz jakie dane zbiera Twój formularz ma ogromny wpływ na jego skuteczność w generowaniu leadów.  Na przykład pytanie o numer telefonu zwykle zmniejsza konwersję. Tak samo pytanie o wiek. Może jednak takie dane są dla Ciebie niezbędne, za to nie jest potrzebne imię i nazwisko?

Jak zatem sprawdzić, co działa najlepiej w Twoim przypadku? Najlepiej przez testy (np. A/B) – stąd zwróć uwagę, czy formularz online umożliwi Ci łatwą modyfikację treści, dzięki czemu szybko dodasz lub odejmiesz pola i sprawdzisz, które zmniejszają, a które zwiększają konwersję wśród Twoich odbiorców.

 

Modyfikacja formularza online

Łatwość i szybkość zmiany formularza online jest kluczową funkcjonalnością, bez której będzie on dla Ciebie tylko źródłem frustracji.

Narzędzie do przygotowania formularza i zarządzania nim musi być proste. Nie każdy jest programistą, a raczej nie chcesz angażować Twoich informatyków w ciągłe, drobne zmiany formularza.

Z tych samych względów, wszelkie zmiany, które wprowadzasz w formularzu powinny być od razu widoczne, bez konieczności modyfikacji kodu strony.

 

Interaktywność formularza online

Formularz uznawany jest za statyczny kanał kontaktu – niesłusznie. Możliwość umieszczenia go w formie wyskakującego okienka (popup) i określenia, kiedy ma się wyświetlać, to ważna funkcja, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jeżeli chcesz osiągnąć wyższą konwersję.

Dzięki niej, możesz pobudzić odwiedzającego stronę do działania, jeżeli zbyt długo jest bezczynny, albo “złapać go” gdy chce wyjść z Twojej strony.