W poprzedniej części naszego cyklu o e-mailingach przyjrzeliśmy się segmentacji bazy danych. Wiemy już, jak istotne jest posiadanie czystej bazy klientów i jej podział na odpowiednie kategorie. W niniejszym artykule dowiesz się, jak napisać maila, żeby nie był spamem i jak skonfigurować samą wysyłkę.

 

Dlaczego warto zastanowić się, jak napisać maila, żeby nie był spamem

 

Każdy, kto ma konto mailowe, zna określenie SPAM. Spam – to niechciane maile, biorące swą nazwę od konserwy z mielonką. Byłyby zmorą wszystkich użytkowników internetu, gdyby nie automatyczne systemy antyspamowe.

Dzięki nim, niechciane wiadomości albo nigdy do Ciebie nie dochodzą, albo trafiają do specjalnego folderu.

Najczęściej je ignorujesz, a system usuwa je automatycznie po pewnym czasie.

Czyli jako nadawca e-maili, chcący dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, nie chcesz, by Twoje wiadomości oznaczono jako spam.

Nie chcesz też z innego powodu – serwer, z którego wysyłany jest spam, zostanie wciągnięty na czarną listę i wiadomości pochodzące z niego będą blokowane.

Jeżeli więc wysyłasz e-mailingi z własnych serwerów, mogą one stać się bezużyteczne.

Jeżeli natomiast wysyłasz je przez serwery zewnętrzne, na przykład dostawców usług mailingowych, grozi to zerwaniem przez nich współpracy. Działanie ich serwerów to dla nich być albo nie być i nie pozwolą, aby zostały one zablokowane.

 

Jak napisać maila, żeby nie był spamem

 

Zatem co zrobić na etapie projektowania treści maila i samej wysyłki, żeby nasz mail nie był spamem?

 

  • Zadbaj, by odbiorcy maili dodali Cię do ich książki kontaktów. Możesz odpowiednią prośbę dodać do wiadomości o zgodę na wysyłanie wiadomości handlowych, o której wspominaliśmy w pierwszym wpisie o e-mailingu.
  • Mieszaj tekst i obrazy. Większość spamu składa się z kilku słów bądź krótkich zdań, dlatego filtry antyspamowe nie lubią takich e-maili.
    Obrazy powinny współgrać z tekstem. Złotą zasadą jest podział objętości e-maila w 60% na tekst i 40% na obrazy.
  • Skoro jesteśmy przy obrazach – pamiętaj o tekście alternatywnym. W ten sposób, jeżeli odbiorca ma wyłączony podgląd obrazów, zobaczy tekst z opisem.
  • Nie wysyłaj jednocześnie zbyt dużej liczby wiadomości na jedną domenę. Jeżeli chcesz wysłać kilkadziesiąt e-maili do tej samej firmy, zrób to partiami, w kilkudniowych odstępach. Mechanizmy antyspamowe są wyczulone na duże ilości maili pochodzących od tego samego nadawcy.
  • Nie wysyłaj „ciężkich” e-maili. Nie tylko filtry antyspamowe nie lubią dużych wiadomości. Duże maile obciążają serwery, mogą też zostać zatrzymane przez program pocztowy odbiorcy. Zalecaną wielkością jest maksymalnie 50 kilobajtów.
  • Uważaj na temat e-maila. Sensem istnienia spamu jest przyciągnięcie uwagi i sprowokowanie do kliknięcia, stąd w temacie wiadomości mogą pojawić się symbole i słowa, które natychmiast wyróżnią się wśród innych e-maili, na przykład $$$$$ #### !!!!!, seks, promocja, za darmo, a także słowa pisane w całości WIELKIMI LITERAMI. Systemy antyspamowe nie mają dla takich tematów litości, zatem – po prostu ich nie używaj.

 

Jak napisać maila, żeby nie był spamem – podsumowanie

 

Jak zapewne się zorientowałeś, aby napisać maila, żeby nie był spamem, nie musisz wykonywać skomplikowanych czynności. Wystarczy, że poświęcisz odrobinę czasu i energii na przemyślane zaprojektowanie mailingu, a radykalnie zwiększysz swoje szanse na dotarcie do odbiorców.

Co istotne, spam to złożone zagadnienie, zatem na ochronę przed niechlubnym mianem spamera składają się również elementy poruszone w poprzednich częściach niniejszego cyklu – czysta baza klientów oraz jej odpowiednia segmentacja.