Branża automotive każdego dnia mierzy się z nowymi wyzwaniami. W ostatnich latach największym z nich z pewnością była komunikacja z klientami, która poniekąd nie istniała lub przynajmniej była tajemnicą dla dealerów samochodowych, którzy problem dostrzegali, ale nie potrafili go nazwać.

Nazwanie problemu było kluczowe dla jego rozwiązania, jednak nie było samym rozwiązaniem, bo co tak naprawdę oznacza dobra komunikacja?

Okazało się, że podstawa dobrej komunikacji leży w jej dostępności – należy dać klientowi możliwość skontaktowania się z nami. Uff, połowa sukcesu! Ale co z drugą połową? Jak umożliwić tę komunikację? Jak się to robi?

W tym miejscu z pomocą przychodzi system contact center, który rozwiązuje większość technologicznych dylematów i umożliwia korzystanie z wielu kanałów komunikacji.

Czy wielokanałowość jest ważna? Zdecydowanie!

Wystarczy spojrzeć na to, jak ludzie komunikują się ze sobą na co dzień. Połączenia telefoniczne, wiadomości SMS czy komunikatory w mediach społecznościowych są w ciągłym użyciu w naszym życiu prywatnym, więc dlaczego rezygnować z nich, gdy chcemy coś kupić albo uzyskać pomoc? Dowolność w wyborze kanału komunikacji stała się realną potrzebą, która niezaspokojona jedynie pozbawi nas klientów.

Jakie kanały komunikacji w branży automotive? 

Ok, to jakie kanały warto uruchomić?

Po pierwsze kanał telefoniczny – nic tak nie buduje relacji, jak rozmowa, so let’s talk! Niech Twoi klienci mogą do Ciebie zadzwonić, a Ty doradź im w zakupie, rozwiąż problem i podpowiedź, gdy mają dylemat i sami nie wiedzą, czego chcą i potrzebują. Tym sposobem możesz mieć realny wpływ na ich ścieżkę w procesie zakupowym. Win-win!

Po drugie kanał e-mail. Nie każdy lubi rozmawiać przez telefon, a czasami są sprawy, których nie rozwiążesz podczas jednej rozmowy. Kanał e-mail umożliwia korzystanie z kanału zgłoszeniowego i prowadzenie wątkowej komunikacji z klientami, dzięki czemu żadna ważna informacja nie umknie Twojej uwadze, a klient będzie czuł się prawdziwie zaopiekowany.

Po trzecie kanał chat, zdobywający coraz więcej serc klientów. Nic w tym dziwnego, bo możliwość swobodnej komunikacji i jednoczesnego uzyskiwania pomocy jest doskonałym pomysłem! No i ta dostępność! Klienci mogą pisać na chacie osadzonym na Twojej stronie internetowej, ale też przez Twoją stronę na Facebooku i Messengera. It only gets better!

Omówiliśmy aspekt obsługi klientów, którzy będą się kontaktować z Tobą, ale co jeśli to Ty chcesz skontaktować się z nimi? Kampanie marketingowe i obsługa leadów jest równie ważna, więc nie chcemy o nich zapomnieć.

Kampanie telefoniczne dają możliwość skutecznego, ale też bardzo indywidualnego kontaktu z klientem lub potencjalnym klientem. Na podstawie zgromadzonych informacji Twoi konsultanci mogą dobrze określać potrzeby i wskazywać sposoby na ich zaspokajanie.

Kanał e-mail czy nawet mass mail umożliwia wysyłkę wiadomości z ofertami, promocjami i informacjami marketingowymi, a to jest świetny sposób na pozyskiwanie nowych klientów!

Nawet kanał chat, w którym to klienci kontaktują się z nami, jest doskonałym sposobem na rozpoczęcie ścieżki w procesie sprzedażowym, wzbudzenie zainteresowania i zaproponowanie zakupu usługi lub produktu.

Jakie kanały komunikacji w branży automotive? 
Mechanic hand checking and fixing a broken car in car service garage.

Pozyskiwanie leadów nie jest łatwym zadaniem, bo do osiągnięcia celu potrzebnych jest wiele działań prowadzonych jednocześnie: kampanie telefoniczne, e-mail i SMS marketing, content marketing, eventy, webinary, spotkania – wyliczać możemy długo. Jednak pozyskanie nowych leadów niewiele da, jeśli nie będziemy wiedzieć, jak skutecznie i dobrze je obsłużyć, dlatego właśnie aspekt komunikacyjny jest kluczowy dla sukcesu sprzedażowego.

Na koniec nowinki ze świata: czy wiesz, że do obsługi leadów możesz wykorzystać sztuczną inteligencję? Z pomocą chatbotów i voicebotów możesz zautomatyzować pierwszy kontakt z zapytaniami, możesz zapewnić obsługę leadów 24/7, ale też przeprowadzać wstępną kwalifikację, by identyfikować potrzeby i dopasowywać oferty. Co więcej, dane zbierane podczas rozmowy z botami mogą być gromadzone w systemie CRM, co usprawni proces sprzedaży i pozwoli personalizować komunikację z klientami. 

To by było na tyle! Dzięki za uwagę! I pamiętaj: komunikacja to podstawa! 😉