W poprzednich artykułach pokazaliśmy, jakie informacje najlepiej zamknąć za formularzem i zobaczyliśmy, na co powinieneś zwrócić uwagę, wybierając narzędzie, by jak najskuteczniej generować leady.

Teraz przyszedł czas na tuning i wyciśnięcie z Twojego formularza online maksymalnych wyników w postaci cennych danych kontaktowych, które wykorzystasz w sprzedaży, obsłudze i marketingu.

Zaczynamy.

 

Opisz formularz

Odpowiedz sobie na pytania, które zadają Twoi potencjalni klienci: dlaczego mam to wypełnić? Co będę z tego miał? Kim wy w ogóle jesteście? Co zrobicie z moimi danymi?

Podaj prosty, jasny powód dla którego odwiedzający ma wypełnić formularz – obiecaj korzyść (“zapisz się, a otrzymasz…”), poprzyj ją danymi wzbudzającymi zaufanie („jesteśmy największą firmą na rynku”, „100% pozytywnych komentarzy”), oraz dodaj link do polityki prywatności.

To wszystko sprawi, że odwiedzający chętniej podzieli się swoimi danymi, a Ty wygenerujesz upragnione leady.

 

Zbieraj istotne dane

Nie ulegaj pokusie zbierania wszystkich możliwych danych. Ogranicz się tylko do tych, których faktycznie potrzebujesz i które można powiązać z Twoją działalnością.

Jeżeli prowadzisz sprzedaż telefonów, nie pytaj o przysłowiowy numer buta – to najprostszy sposób na odstraszenie potencjalnego klienta.

 

Podpowiedź: Jeżeli mimo wszystko chcesz zebrać dane nie związane bezpośrednio z Twoją działalnością, wyraźnie oznacz takie pole jako “opcjonalne”.

 

Ogranicz liczbę pól

Ogólna zasada – optymalny formularz www to krótki formularz.

Powtórzmy za poprzednim punktem: zbieraj tylko te dane, które są Ci niezbędne.

 

Zwróć uwagę na rodzaj pól

Najlepsze są pola szybkiego wyboru i takie, w które należy wpisać jedno-dwa słowa (imię czy adres e-mail). Urozmaiceniem może być pole z rozwijanym menu, ale im takich pól więcej, tym gorszy wynik generowania leadów i tym samym niższy poziom optymalizacji formularza www.

Natomiast zupełnym zabójcą konwersji jest długie pole tekstowe (na przykład “podziel się swoimi spostrzeżeniami”). Nie stosuj go wcale, albo oznacz jako opcjonalne.

 

Opisz pola

Przy każdym polu umieść krótki opis. Dzięki temu, potencjalny lead będzie od razu wiedział, czego oczekujesz, a Ty otrzymasz dokładnie te dane, o które Ci chodzi. I to w formacie, który ułatwi ich archiwizację w Twoim systemie (np. CRM).

Na przykład, obok pola “Telefon kontaktowy” umieść opis: „tu podaj numer telefonu, pod którym możemy do Ciebie zadzwonić w sprawie zamówienia, w formacie +48 xxxxxxxxxx”.

 

Rozmieść tekst na formularzu

Nasi klienci wskazują, że optymalnie w procesie lead generation działa wyrównanie tekstu do lewej, a opisy pól formularza www powinny być umieszczone nad polem, którego dotyczą.

 

Dodaj zdjęcie

Zdjęcie jednego z Twoich pracowników lub konsultantów przy formularzu www zwiększa konwersję nawet dwukrotnie.

Wynika to z bardzo prostego mechanizmu, na który wskazuje ostatnie badanie Accenture Global Consumer Pulse Survey: w dobie wszechobecnych automatów i komunikacji cyfrowej, ludzie chcą się komunikować z ludźmi.

Prawda, że ze zdjęciem lepiej?

Kolory

Barwy formularza wymagają równowagi: z jednej strony, powinny być spójne z resztą strony, ale z drugiej, aby osiągnąć optymalny poziom generowania leadów, postaraj się, by formularz www był widoczny i odróżniał się od tła.

 

Umiejscowienie na stronie

Nie zostawiaj formularza na koniec. Jeżeli podążasz za trendami, Twoja strona www jest długa (tzw. one-page) – jest zatem spora szansa, że przeglądający nie dotrze na sam dół.

Dlatego Twój formularz powinien mieć możliwość umieszczenia w różnych miejscach – wyświetlaj go w połowie strony, niech wysuwa się z boku, albo przesuwa po listwie bocznej.

Postaraj się też, aby nie zasłaniał zbyt wiele treści.

 

Podpowiedź: w strategicznych miejscach umieść przyciski, które przeniosą odwiedzającego prosto do formularza. 

 

Dostosuj Call To Action (CTA)

CTA, czyli hasło zachęcające odwiedzającego do działania, umieszczone na formularzu, powinno mieć związek ze stroną, na której formularz się wyświetla.

Na przykład – prowadzisz sieć stacji obsługi pojazdów i na blogu zamieściłeś artykuł o znaczeniu wymiany opon z letnich na zimowe. Zatem CTA formularza powinno zachęcać do wymiany opon u Ciebie: “Umów się na wymianę opon już dziś, a otrzymasz 15% zniżki”.

 

Obiecaj nagrodę

Najwyższą konwersję mają formularze konkursowe – ponad 20%. Nawet drobny upominek zachęci do pozostawienia danych, nie mówiąc już o konkursach z naprawdę wartościowymi nagrodami (np. tablet).

Pamiętaj tylko, że konkurs wymaga regulaminu i jest obwarowany przepisami.

 

Testuj, testuj, testuj!

Powyższe wskazówki wynikają z doświadczeń naszych klientów i naszych.

Ale – osoby, do których Ty kierujesz Twoje produkty czy usługi, mogą mieć bardzo specyficzne wymagania, nie mieszczące się w statystykach. Dlatego tak ważne są testy – jaki formularz www zadziała u Ciebie?

Na początek wypełnij swój formularz sam – gwarantujemy Ci, że już na tym etapie zidentyfikujesz miejsca, które będziesz chciał poprawić i zoptymalizować. Pamiętaj również, że ruch mobilny to grubo ponad połowa całego ruchu internetowego w Polsce – zatem formularz musi być też czytelny na telefonach i tabletach.

Następnie opublikuj formularz… i obserwuj, co się dzieje. Zmieniaj różne fragmenty formularza… i znowu obserwuj.

Testuj wszystko o czym pisaliśmy wyżej – kolory, zdjęcia, umiejscowienie, tekst, liczbę pól.

To właśnie dlatego w poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że formularz powinien być łatwy do modyfikacji.