ClickCease

Przestępstwa dokonywane za pomocą sieci stają się coraz bardziej poważnym problemem, który dotyka już nie tylko abonentów, ale także operatorów telekomunikacyjnych. Niepokojąco powszechny jest tzw. spoofing rozmów telefonicznych, który dotyka coraz większej liczby właścicieli numerów komórkowych, a ilość wyłudzonych za jego pomocą pieniędzy rośnie w zastraszającym tempie. W związku z tym zarówno rząd, jak i sami operatorzy komórkowi podejmują działania zmierzające do zmniejszenia siły rażenia tych zjawisk.

Czym jest spoofing rozmów telefonicznych?

Zanim przyjrzymy się sposobom na walkę ze spoofingiem, wyjaśnijmy najpierw definicję tego rodzaju ataku. Właściwie CallerID Spoofing oznacza podszywanie się pod abonenta określonego numeru telefonu, żeby wykonać połączenia do innego abonenta. Ma to na celu oczywiście wyłudzenie pieniędzy pod fałszywym pretekstem, używając fałszywej tożsamości (jako, że osoba do której zostanie wykonane takie połączenie będzie przekonana, że zna numer telefonu, z którego to połączenie wykonano). Niestety ta strategia jest bardzo skuteczna i takich naruszeń odnotowuje się bardzo wiele. 

 

Więcej o spoofingu (nie tylko połączeń telefonicznych) mówi ekspert Urzędu Komunikacji Elektronicznej w poniższym filmiku:

Spoofing rozmów telefonicznych – jak mu przeciwdziałamy?

W związku z tym, że liczba tego rodzaju ataków ciągle rośnie, zarówno ustawodawcy, jak i sami operatorzy telekomunikacyjni starają się opracować metody walki z nim. Jakie to metody?

Zmiany w Prawie Telekomunikacyjnym

Już od jakiegoś czasu trwają prace nad zmianami w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Mają one mieć na celu ograniczenie możliwości dokonywania ataków takich jak spoofing i zadbanie o bezpieczeństwo.

Operatorzy telekomunikacyjni blokują połączenia spoza swoich sieci

Eksperci telekomunikacyjni zgodnie z twierdzą, że zmiany ustawowe nie wystarczą by walczyć z cyberatakami takimi jak spoofing, smishing czy phishing. Jak czytamy na stronie internetowej portalu Rzeczpospolita:

Zarówno przedstawiciele administracji, jak i operatorzy zgadzają się natomiast, że trudno będzie całkowicie wyeliminować to zjawisko. Wymaga to i inwestycji po stronie operatorów, i zmian w prawie – wynika z przebiegu dzisiejszej konferencji KPRM, Urzędu Komunikacji Elektronicznej i operatorów telekomunikacyjnych.

 

Jakie działania podejmują w tej kwestii operatorzy?

Pomimo negatywnych konsekwencji finansowych i operacyjnych, operatorzy telekomunikacyjni wprowadzają zmiany, mające na celu ochronę klientów. Co to oznacza?

Operatorzy blokują te połączenia, które zostały wykonane spoza ich sieci. Robią to, by uniknąć zestawiania połączeń, mogących okazać się fałszywymi.

Przykładem może być sytuacja, kiedy dzwonimy na komórkę w sieci Play. Jeśli prezentujemy się numerem niebędącym w tej samej sieci, połączenie zostanie odrzucone. Można też śmiało założyć, że w najbliższym czasie tę strategię zastosują też inni operatorzy i należy się na to przygotować. 

Skutki zmian dotkną działów call center

Ograniczenia wprowadzane przez ustawodawcę, a także samych operatorów sieci komórkowych, odbiją się także na firmach prywatnych, które komunikują się ze swoimi klientami. Oczywistym jest fakt, że takie podmioty również mogą stać się ofiarami ataku CallerID spoofing.

Niestety, te działy – takie jak call center – które na co dzień kontaktują się ze swoimi klientami za pomocą systemów contact center również odczują wprowadzane zmiany.

W praktyce bowiem zmieni się kilka rzeczy, które miały zasadniczy wpływ na jakość obsługi, czy skuteczność telemarketingu.

Między innymi nie będzie można przekazywać prezentacji połączenia przy przekierowaniu na numer komórkowy konsultanta lub przy transferze połączenia. Dotychczas na komórki była przekazywana prezentacja osoby faktycznie dzwoniącej. Teraz natomiast trzeba będzie prezentować się numerem, który przekierował połączenie.

Niemożliwe będzie również przekazywanie prezentacji połączenia przy kierowaniu do konsultanta zewnętrznego. Przykładowo, kiedy klient dzwoni na infolinię, połączenie wpada na kolejkę, w której są konsultanci zewnętrzni pracujący na komórkach. Przy próbie przekazania połączenia konsultant na komórce widzi, kto dzwoni. Po zmianach będzie można jedynie pokazać numer kampanii.

Nie będzie również możliwości prezentacja połączeń wychodzących na oświadczenie.

 

Źródła:

https://niebezpiecznik.pl/post/spoofing-rozmow-telefonicznych/

https://cyfrowa.rp.pl/bezpieczenstwo/art35742961-spoofing-phishing-smishing-rzad-bierze-sie-za-internetowych-oszustow