Email marketing? Mogłoby się wydawać, że wraz z rozwojem innych kanałów komunikacji mail straci na atrakcyjności. W dalszym ciągu jednak jest to skuteczny i akceptowany przez klientów sposób komunikacji marketingowej.

Jak w przypadku wielu technik sprzedażowo-marketingowych, wiele razy już głoszono rychłą śmierć masowych wysyłek mailowych czy newsletterów. Liczby jednak pokazują, że email marketing ma się znakomicie. Zwłaszcza w B2B. W 2018 roku kampanie mailowe stanowiły 3% rynku reklamy internetowej, a 81% marketerów B2B ciągle używa email marketingu do dystrybucji swoich treści. Warto więc pomyśleć o tym, jak maksymalnie wykorzystać możliwości email marketingu w swojej firmie.

Jak się do tego zabrać?

1. Postaw sobie cel

Email marketing może mieć różne cele. Zwykle najważniejsze to: budowa lojalności klientów i customer experience, podtrzymanie relacji z odbiorcami szczególnie stałymi klientami, budowanie pozytywnego wizerunku firmy. I oczywiście, last but not least, sprzedaż. Tworząc kampanię mailową, należy pamiętać o tym, że nie powinna ona być nakierowana na spełnianie wszystkich tych celów jednocześnie. Wtedy żaden z nich nie zostanie osiągnięty. Oczywiście warto wykonywać próby kampanii nakierowanych na różne cele i skalować te, które mają najlepsze wyniki.

2. Pozyskaj dobrą bazę adresów i dobrze nią zarządzaj

To absolutna podstawa. Upewnij się, że masz zgody na korzystanie z adresów w Twojej bazie. To kwestia bezpieczeństwa i zaufania. Weryfikuj ją co jakiś czas, aby adresy, które posiadasz, były wartościowe. Pamiętaj o tym, żeby usuwać z niej adresy, których właściciele nie życzą sobie otrzymywać materiałów marketingowych. Inaczej przy każdej dużej wysyłce z bazy będziesz odpowiadać na 

Doskonałym i przy okazji najtańszym sposobem na pozyskiwanie wartościowych adresów do bazy, wraz z potrzebnymi zgodami, jest prośba o subskrybcję newslettera na Twojej stronie internetowej. Bazę można również zakupić. Ale jeśli chcesz pozyskać wartościowy, autoryzowany zbiór adresów, inwestycja będzie poważna. Nigdy nie pozyskuj i nie wykorzystuj adresów z niepewnych źródeł. I pamiętaj o tym, że niechciana i niezamawiana przez użytkownika korespondencja mailowa będzie potraktowana jako spam. W takiej sytuacji z całą pewnością nie osiągniesz zamierzonych celów.

Pamiętaj również o segmentowaniu swojej bazy.  Twórz mniejsze grupy, którymi łatwiej będzie zarządzać. Dzięki segmentacji będzie Ci również dużo łatwiej dostosować komunikację i ofertę do poszczególnych grup i użytkowników i do ich potrzeb i oczekiwań. Jeżeli segmentacja będzie precyzyjna – łatwiej będzie Ci personalizować wiadomości i oferty. A personalizacja to już w tej chwili standard, zwłaszcza wśród największych i najlepszych graczy na rynku. 

3. Działania, które możesz podejmować

Email marketing pozwala Ci na szeroką gamę różnych działań o różnych celach. Najbardziej popularne spośród nich to:

Newsletter: wspomniany wyżej cyklicznie wysyłany mailing o spójnej i atrakcyjnej formie, zgodnej z komunikacją wizualną Twojej firmy. Zwykle zawiera informacje o aktualnościach, wydarzeniach, artykułach z bloga. Newsletter powinien aktywizować czytelnika. Zachęcać go do interakcji, odwiedzenia Twojej strony, skorzystania z oferty.

Mailingi:

  • sprzedażowy – to informacja o ofertach, promocjach, czyli nawiązanie kontaktu w celu zachęcenia klienta do zakupu.
  • transakcyjny – komunikacja dotycząca przebiegu transakcji – najczęstsza w sklepach internetowych, niemniej jednak coraz częściej używana również w innych branżach
  • okolicznościowy – komunikacja z okazji bieżących wydarzeń, świąt, promocji i innych istotnych okazji . Może mieć różny cel – od czysto sprzedażowego do podtrzymującego relację z marką.

Kampanie: akcje związane z wysyłką wiadomości mailowych – zaplanowane na jedną lub kilka odsłon, czasami łączące mailowy kanał komunikacyjny z innym np. z późniejszą akcją telefoniczną lub smsową.

We wszystkich tych działaniach pomóc może nam system (w minimalnej wersji marketing automation, a wersji idealnej CRM połączony z systemem do wielokanałowej komunikacji), który automatyzuje i obsługuje kampanie mailowe. Wtedy mamy pewność, że wysyłka będzie właściwie zaplanowana i wykonana, mniej czasochłonna i o wiele bardzie skuteczne niż akcja prowadzona “ręcznie”.

4. Nie zapominaj o wielokanałowości

Planuj email marketing także jako element budowania relacji z klientem i akcję wizerunkową. Pamiętaj też o innych kanałach komunikacji i powiązaniu ich z komunikacją mailową. Łącz kampanie mailowe z działaniami na social mediach. Dzięki temu łatwiej będzie Ci tworzyć społeczność wokół marki. Pamiętaj też o dostosowaniu wysyłanych maili do urządzeń mobilnych (ponad 53% komunikacji mailowej odbiorcy odczytują na urządzeniach mobilnych).

5. Korzystaj z informacji, które pozyskujesz z email marketingu

Testuj różne kampanie. Zobacz, co działa na Twoich klientów. Monitoruj Open Rate w swoim systemie i wyciągaj wnioski z raportów. To pomoże Ci w planowaniu przyszłych kampanii i dostosowywaniu ich do potrzeb Twoich klientów.

Jeśli stosujesz się do powyższych zasad i kierujesz swoje kampanie tylko do osób, które wyraziły na to zgodę – Twój email marketing będzie dla Ciebie przydatnym i skutecznym narzędziem wspierającym sprzedaż. Aż 77% odbiorców otwiera wiadomości marketingowe od nadawców, których zaskubskrybowali (Marketo). Zatem jeśli proponujesz swoim odbiorcom dobre i interesujące treści, masz szansę na wysoką konwersję.


Źródła:

Jak zostać mistrzem e-mail marketingu? 6 praktycznych wskazówek

Email marketing – jak skutecznie trafić do klientów i promować firmę?

Email is not dead

Definitive Guide to Engaging Email Marketing