Burzliwa sytuacja na rynku międzynarodowym powoduje olbrzymie zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Transformacja nie ominęła także branży transportowej.

Zmieniające się przepisy, rosnące wymagania konsumentów, skomplikowane procesy logistyczne czy wzrost cen paliw to tylko kilka wyzwań, z jakimi mierzą się obecnie firmy transportowe. Dlatego właśnie nowoczesne technologie w transporcie to dzisiaj konieczność.

Systemy informatyczne dla branży transportowej

Jakie nowoczesne technologie sprawdzą się w transporcie? Opisujemy je krótko poniżej, dzieląc na kilka głównych kategorii.

Systemy do obsługi zleceń

Dedykowane oprogramowanie dla firm transportowych pozwala na pełną automatyzację procesu obsługi zleceń transportowych. W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, w jakiej ostatnio funkcjonują firmy z tej branży, optymalizacja procesów obsługi jest koniecznością. Takie systemy można w pełni dopasować do swoich potrzeb, sprawdzą się przy wszystkich rodzajach zleceń, w tym m.in. samochodowych, kolejowych, lotniczych czy kurierskich (drobnicowych).

Nowoczesne technologie w transporcie: TMS

Systemy TMS (ang. Transportation Management System) do zarządzania spedycją i transportem, monitoringu samochodów, wyznaczania tras i innych. Jest to jeszcze bardziej kompleksowe rozwiązanie, które łączy w sobie wiele funkcji niezbędnych każdej firmie transportowej. Jednym z takich systemów jest FIRETMS, kilka wybranych funkcji systemu wymieniamy poniżej:

  • obliczanie rentowności trasy,
  • wyszukiwanie zleceń dla pojazdów, które są obecnie wolne,
  • monitoring płatności,
  • analiza kosztów floty,
  • automatyczna windykacja.

Systemy wspierające bezpieczeństwo przedsiębiorstw

Bezpieczeństwo każdej firmy – zarówno online, jak i offline – to jeden z priorytetów, którego nie mogliśmy pominąć w naszym zestawieniu. Na branżę transportu czyha wiele różnorodnych zagrożeń, a co z tym związane, dobór narzędzi zapewniających bezpieczeństwo jest jednym z kluczowych zadań.

Przykładem systemów, które pomagają osiągnąć ten cel jest program do automatycznej weryfikacji kontrahentów, taki jak system Temida. Z uwagi na łatwość i szybkie tempo zawierania umów z kontrahentami firmom zdarza się podjąć współpracę z przedsiębiorstwami, którym daleko do stabilnej pozycji, a co tym idzie, mogą okazać się niewypłacalne. Właśnie takiej sytuacji pozwala uniknąć zastosowanie systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję, które szybko sprawdzą wypłacalność danego kontrahenta.

Systemy informatyczne do komunikacji z klientem

Kolejną kategorią technologii wykorzystywanych w branży transportowej jest komunikacja z klientami i kontrahentami. Niezwykle ważne procesy komunikacyjne będące jedynie wycinkiem skomplikowanej organizacyjnie działalności firm z tej branży również muszą być zoptymalizowane. Umożliwiają to systemy contact center takie jak Focus Contact Center.

Główne kategorie funkcjonalności systemu przedstawia poniższa grafika:

Jak to wygląda w praktyce?

Jednym z naszych klientów z branży transportowej jest firma Zadbano (d. DTS Holding), którą wspieramy w komunikacji z klientami i ich obsłudze. Jak wygląda zakres wdrożenia systemu Focus Contact Center?

  1. Wdrożenie systemu do obsługi zgłoszeń, który zintegrowaliśmy z wewnętrznym systemem CRM, wykorzystywanym przez pracowników Zadbano.
  2. Wprowadzona została infolinia IVR zintegrowana z wewnętrznym systemem do obsługi zamówień, dzięki której dzwoniący klienci mogą sami zmieniać parametry aktywnych zamówień.
  3. Utworzono drugą linię wsparcia złożoną z pracowników o odpowiednich kompetencjach. Dostępna w systemie funkcja Lekki Agent pozwala drugiej linii wsparcia na otrzymywanie tylko tych zgłoszeń, które wymagają określonej wiedzy czy umiejętności. System automatycznie przydziela zgłoszenia do właściwych grup czy osób (na podstawie określonych wcześniej reguł i kryteriów).

Jakie są tego efekty?

Poniżej przedstawiamy wybrane efekty wdrożenia Focus Contact Center w firmie Zadbano:

  1. Większa kontrola nad procesem przyjmowania i obsługi zgłoszeń.
  2. Przyjmowanie 100% zgłoszeń skierowanych do BOK.
  3. Automatyzacja procesów obsługowych.
  4. Znaczące odciążenie Działu Obsługi Klienta – 60% wszystkich połączeń przychodzących (dotyczących spraw powtarzalnych) zostaje obsłużonych bez udziału konsultanta.
  5. Bardziej optymalne zarządzanie obowiązkami, zespołami, czasem dzięki możliwości wykorzystania danych z systemu Focus Contact Center w narzędziach BI.

Nowoczesne technologie w transporcie umożliwiające automatyzację i robotyzację

Ostatnią kategorią, którą chcemy przybliżyć jest szczególna kategoria systemów. Są to technologie, które w ostatnim czasie zyskują na popularności. To dzięki znaczącemu wpływowi jaki mają na branżę transportu (i nie tylko).

Istnieje wiele różnorodnych systemów ułatwiających optymalizację procesów, poniżej wymieniamy kilka z nich:

  • nowoczesne urządzenia GPS,
  • skanery nadgarstkowe,
  • przenośne drukarki,
  • taśmociągi teleskopowe w połączeniu z odpowiednimi robotami.

Integracja systemów dla branży transportowej

Nowoczesne technologie w transporcie – ich wykorzystanie niesie za sobą obowiązek, o którym nie możemy zapomnieć. Jest to integracja wszystkich wykorzystywanych systemów. Dzięki niej mamy dostęp do różnorodnych danych, co daje dużo szerszy kontekst, ułatwia podejmowanie decyzji, daje zupełnie nowe możliwości zarządzania przedsiębiorstwem. Więcej o korzyściach z integracji systemów informatycznych piszemy w artykule “Integracje systemów informatycznych w sklepie internetowym z systemem call contact center – dlaczego warto?”.

Źródła:

https://focustelecom.pl/focus-contact-center-4

https://temida.io/wiedza/nowoczesne-technologie-w-branzy-tsl

https://firetms.com/pl/funkcje