Content marketing, czy też marketing w ogóle, opiera się na budowaniu zaufania klienta do marki, które bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. To już wiedza powszechna. Zaufanie odmieniane jest przez wszystkie przypadki przez ekspertów od marketingu i obsługi klienta. Co to oznacza w praktyce? Jak tworzyć i publikować wyróżniające się treści w dobie szumu informacyjnego i napastliwych reklam?

Wiemy już, że promocja to nie wszystko i że w wybranej przez nas strategii komunikacyjnej musimy z całą pewnością wyciszyć głos marki, żeby nasz potencjalny odbiorca nie czuł się manipulowany i nakłaniany do zakupu. Budowanie zaufania via content marketing powinno opierać się na naszej pozycji eksperckiej, dostępności i jakości naszych publikacji oraz sprawnemu odpowiadaniu na potrzeby odbiorców. Wtedy dopiero odbiorca stanie się naszym potencjalnym klientem i świadomie wyróżni nas spośród konkurencji.

Jak to osiągnąć? Poniżej, zainspirowani artykułem Daniela Newmana 5 Steps To Build Trust Using Content Marketing, proponujemy pięć kroków, które pozwolą nam zwiększyć efekty publikacji naszych treści i zbudować trwałą więź z potencjalnymi klientami.

 

1. Rozpoznajmy naszego odbiorcę

Dowiedzmy się, kim jest, czego może potrzebować, jakimi mediami się posługuje i umieśćmy go w centrum naszej uwagi, nie zapominając oczywiście o naszych celach. Musimy być pewni do kogo piszemy i dlaczego, wtedy będziemy mieli gwarancję, że nasze treści trafią do właściwego odbiorcy w odpowiedniej dla niego formie. Pamiętajmy jednak o rozsądnym dystansie do informacji pozyskanych bezpośrednio od klienta.

2. Twórzmy treści wysokiej jakości, które rozwiązują konkretne problemy potencjalnego klienta

Nie składajmy oferty, nie nakłaniajmy do zakupu. Jeśli chcemy budować zaufanie, najpierw podzielmy się naszą wiedzą, wysokiej jakości informacjami i doświadczeniem, zaoferujmy rozwiązania i wartościowe treści zamiast produktów. Pamiętajmy, żeby realizacja celów sprzedażowych była w naszej perspektywie, ale nie realizowała się na poziomie tekstów w sposób dosłowny.

Odpowiedzmy na wcześniej przez nas rozpoznane potrzeby klienta. Dbając o merytoryczną i językową jakość tekstów, sprawmy, by szanował naszą ekspertyzę. Dopiero w konsekwencji tych działań może on nabrać do nas zaufania i zdecydować się na naszą ofertę. I to jest nasz długotrwały cel. A więc, cierpliwości!

 

 

3. Zdecydujmy o miejscach i częstotliwości pojawiania się treści

Wróćmy na moment do pierwszego kroku – jeśli wiemy, kim jest nasz odbiorca, wiemy również, czego potrzebuje i jak sprawić, by nasze treści były dla niego dostępne. Wykorzystajmy tę wiedzę! Poszukajmy satysfakcjonującej dla nas i naszego odbiorcy równowagi między ilością a jakością publikowanych przez nas treści.

Jeśli nasze informacje i know-how okażą się przydatne i będą pojawiały się we właściwych miejscach o właściwym czasie – mamy szansę na nawiązanie długotrwałej relacji i ugruntowanie naszej pozycji eksperckiej.

4. Dbajmy o treści już opublikowane, reagujmy na zaangażowanie odbiorców

Dostępność naszych treści dla potencjalnych klientów jest oczywiście kluczowa, ale wystrzegajmy się spamowania, które osłabia naszą wiarygodność. Warto jednakże, tworząc content marketing, korzystać z kilku kanałów komunikacyjnych, jeśli oczywiście pokrywa się to z profilem naszego odbiorcy.

Bardzo ważne jest monitorowanie opublikowanych treści – bądźmy uważni na wszystkie reakcje i próby kontaktu – to bardzo istotna część budowania naszego wizerunku, zatem nie pozostawiajmy pytań bez odpowiedzi i dziękujmy naszym odbiorcom każdorazowo za pozytywny feedback (negatywnego również nie ignorujmy!).

 

5. Analizujmy wyniki i na ich podstawie optymalizujmy treści

Jeśli uprawiamy content marketing na wysokim poziomie, nie możemy sobie pozwolić na zaniedbywanie analizy naszych wyników.  Śledźmy zasięgi, reakcje, patrzmy na liczby i wyciągajmy wnioski. Dowiadujmy się, co działa i po prostu to róbmy! Profilowanie treści i elastyczność w ich tworzeniu da nam więcej możliwości kontaktu z klientem i pokaże jasno, że jesteśmy nastawieni na jego potrzeby.

Budowanie zaufania to zawsze długotrwały proces. Warto jednak w nie cierpliwie inwestować, bo będzie stanowiło nasz kapitał, bez względu na charakter branży i możliwości zasięgu naszych treści. Dajmy sobie czas i ustalmy nasze cele – wtedy osiągniemy pożądane efekty.

 


 

Źródła:

https://fowmedia.com/5-steps-build-trust-content-marketing/

https://oxido.pl/blog/biznes-i-e-marketing/budowa-zaufania-poprzez-slowa-sila-content-marketingu

https://www.krakweb.pl/content-marketing-zaufanie-do-marki